Delegacje z Białorusi, Czech, Ukrainy, Słowacji, Rosji, Bułgarii, Węgier i Polski dzięki uprzejmości zarządców budowy mogły z bliska podziwiać jak powstaje najnowocześniejszy dworzec kolejowy w tej części Europy oraz nowoczesną kolejową nawierzchnię bezpodsypkową, którą dostarcza firma Tines. Długość budowanej konstrukcji wyniesie 12,5 km nawierzchni na 4,2 km odcinku dworca i tunelu.
Duża otwartość i gościnność, a także zaprezentowane technologie wywarły pozytywne wrażenie na delegatach i przyczyniły się do budowy nowoczesnego wizerunku branży budowlanej w Polsce w oczach europejskich specjalistów kolejowych.
OSŻD jest drugą co do wielkości (po Międzynarodowym Związku Kolei w Paryżu) organizacją zajmującą się transportem kolejowym. Skupia członków na obszarze Europy Środkowej i Wschodniej, jak również Azji (z wyłączeniem niektórych krajów Azji Południowej i Bliskiego Wschodu). Aktualnie OSŻD skupia 27 krajów członkowskich. Najwyższym organem władzy OSŻD jest odbywająca się raz w roku Konferencja Ministrów.
Sam budynek dworca będzie złożony z 3 poziomów. Na parterze znajdzie się 8 przystanków autobusowych i dworzec tramwajowy z 4 peronami. Na drugim poziomie, 8 metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi oraz pomieszczeniami biurowymi. Dla pasażerów powstanie tutaj wielostanowiskowy przystanek autobusów międzymiastowych. Na trzecim poziomie, 16,5 metra pod powierzchnią, znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami oraz 960 miejsc parkingowych. Nowa stacja będzie mogła obsłużyć nawet do 200 tys. pasażerów dziennie.
Tak przebudowany dworzec w przyszłości będzie mógł stać się częścią linii średnicowej, przebiegającej pod centrum Łodzi, prowadzącej pociągi regionalne i pociągi dużych prędkości. W momencie stworzenia układu podziemnych tuneli, łączącego dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską w przyszłości będzie możliwe powstanie ciągłej linii kolei dużych prędkości zwanej „Y” (Warszawa – Łódź – Poznań, Warszawa – Łódź – Wrocław), która nada węzłowi Łódź Fabryczna charakter międzynarodowy. Dzięki temu skróceniu ulegnie podróż z Warszawy do Wrocławia i Poznania oraz dalej do Pragi i Berlina. Budowa nowego dworca Łódź Fabryczna to obecnie największa inwestycja kolejowa w Europie. Będzie to jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu na Starym Kontynencie. Za budowę obiektu odpowiada Konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor.
Nawierzchnia Tines dla Łodzi Fabrycznej w liczbach:
Zbrojenie płyty torowej: 1 600 000 kg
Bloki szlakowe: ok. 37 000 sztuk
Bloki rozjazdowe: ok. 6 000 sztuk
Beton C30/37 na płytę torową: ok. 14 000 m3
Maty wibroizolacyjne: 29 600 m2
Zdjęcie: TINES Capital Group SA