Konferencja dotyczyła bardzo ważnego zagadnienia, jakim jest bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wypadki drogowe stanowią bardzo istotny problem współczesnego świata, są bowiem jedną z głównych przyczyn śmierci i urazów. Każdego roku na drogach ginie ok. 1,35 mln osób i odnotowuje się ok. 20–50 mln obrażeń. Pomimo różnych działań podejmowanych dla zwiększenia bezpieczeństwa na drogach liczba rannych i zabitych na skutek wypadków drogowych jest w dalszym ciągu bardzo wysoka. W konsekwencji ponoszone straty ekonomiczne i społeczne są ogromne. Konferencja iCRASH ’24 miała na celu m.in. promowanie najnowszych badań i technologii w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego oraz identyfikację wyzwań i barier w implementacji nowoczesnych rozwiązań w tym zakresie.
Konferencję rozpoczął wykład inauguracyjny, w którym przedstawiono stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz realizowane działania służące poprawie tego stanu.
W trakcie sesji I Systemy biernego bezpieczeństwa ruchu prelegenci zaprezentowali metody projektowania połączeń barier według CEN/TS 1317-10:2023, innowacyjne, promieniowe terminale drogowe o zwiększonych parametrach pochłanialności energii, ultralekkie, bezpieczne bariery drogowe i mostowe ze stali o podwyższonej wytrzymałości i nowatorskim systemie montażu oraz innowacyjne, nowoczesne rozwiązania urządzeń BRD do zastosowania na łukach i zabezpieczenia przeszkód punktowych.
Prelekcje wygłoszone w sesji II Systemy ITS w BRD dotyczyły roli i znaczenia systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym dla BRD w Polsce, inteligentnego, autonomicznego, rozproszonego systemu rozpoznawania, analizy i zarządzania ruchem w obrębie skrzyżowań, poprawy bezpieczeństwa w strefie robót drogowych dzięki cyfryzacji i C-ITS, a także potencjału sztucznej inteligencji w sterowaniu ruchem drogowym.
Innowacyjne podejście do badań urządzeń BRD oraz aktualne badania nad pasywnymi systemami bezpieczeństwa ruchu w infrastrukturze drogowej w Niemczech zostały omówione w sesji III Badania zderzeniowe systemów biernego bezpieczeństwa ruchu.
Każda sesja kończyła się dyskusją, w czasie której uczestnicy mieli możliwość zadawania pytań ekspertom.
W drugim dniu konferencji na poligonie badawczym zostały przeprowadzone dwa testy zderzeniowe. Podczas pierwszego testu w barierę drogową uderzał samochód osobowy o masie 900 kg rozpędzony do prędkości ok. 100 km/h. W trakcie drugiego testu pojazd ciężarowy o masie 36 t uderzał w barierę przy prędkości ok. 65 km/h. Uczestnicy konferencji mogli zobaczyć, jakie konsekwencje niesie za sobą zderzenie pojazdów z barierą drogową. Przebieg testów i jego efekty zrobiły duże wrażenie na widzach i wywołały ożywione dyskusje.