Wśród prezentowanych modeli Tatry szczególną uwagę zwracała Tatra Phoenix Euro 6, ciężarówka budowlana. Zbudowana na sprawdzonym podwoziu, z powodzeniem radzi sobie w nawet najbardziej wymagającym terenie, a dzięki wyposażeniu w silniki PACCAR, spełniające najsurowsze normy emisji spalin Euro 6, jazda tą ciężarówką jest jeszcze bardziej efektywna i przyjazna środowisku.
Tradycja, doświadczenie, przyszłość
Tatra, firma założona w XIX w., trzecia wśród najstarszych firm motoryzacyjnych na świecie, może pochwalić się ponad 165-letnią tradycją w produkcji pojazdów. Wynaleziona w 1923 r. unikatowa koncepcja podwozia, oparta na centralnej rurze nośnej i niezależnych wahliwych półosiach, stosowana jest do dziś. Koncepcję tę wprowadził niemal sto lat temu czeski inżynier i konstruktor Hans Ledwinka w celu zapewnienia większego komfortu na bardzo złych drogach.
Połączenie napędu na wszystkie koła z niezależnym zawieszeniem półosi oraz zastosowanie amortyzatorów pneumatycznych na wszystkich osiach zapewniają dobrą trakcję i komfort jazdy. Konstrukcja podwozia samochodów marki Tatra, zapewniająca ochronę elementów układu napędowego, cechuje się wysoką skręcalnością i odpornością na zgięcia, a napęd jest wyjątkowo wytrzymały. Zastosowano w nich półosie wahliwe z niezależnym zawieszeniem.
Produktywnie, efektywnie, bezpiecznie
Udział w rajdzie Dakar, dający możliwość sprawdzenia komponentów i agregatów w ekstremalnych warunkach, pomaga producentowi Tatry udoskonalać produkcję seryjną. Współpraca z czołowymi zespołami rajdowymi, biorącymi udział w wymagających wyścigach długodystansowych, zaowocowała unowocześnieniami w konstrukcji podwozia, w zawieszeniu pneumatycznym wszystkich osi, w postaci nowych przednich tłumików wstrząsów i w rozwiązaniu kierowania przedniej osi.
Nowa Tatra Phoenix umożliwia przewóz ciężkich ładunków w najbardziej wymagających warunkach, a dzięki unikatowej konstrukcji podwozia nie wymaga dodatkowej ramy do zamontowania skrzyni ładunkowej wywrotki. Niezależne wahliwe półosie z zawieszeniem pneumatycznym umożliwiają pojazdowi poruszanie się z wyższą prędkością i tym samym zwiększają jego łączną zdolność transportową.
Ekonomiczne silniki PACCAR MX, szeroki asortyment przekładni, ochrona istotnych części układu napędowego przez centralną rurę nośną oraz solidnie zaprojektowane podwozie, chroniące nadbudowę pojazdu przed skręcaniem i zginaniem, sprawiają, że koszty eksploatacji nowej Tatry Phoenix utrzymują się na najniższym możliwym poziomie. Gdy dodać do tego przestronną i wygodną kabinę, wyposażoną we wszystkie niezbędne funkcje, to jazda staje się komfortowa zarówno w wymagającym terenie, na utwardzonych drogach, jak i po asfaltowej nawierzchni. Niemniej przy wyborze modelu decydująca może okazać się wytrzymałość Tatry w trudnym terenie. Tam, gdzie inne samochody topią się lub łamią, Tatra daje sobie radę, i to z ciężkim ładunkiem.
Zdjęcia: Tatra Trucks a.s.