![Trzykołowy walec parowy, fot. GDDKiA O/Kraków](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Czerwiec/19.06/_resampled/ResizedImage600338-walec_Krakow.png)
Walec trzykołowy, z kołami powierzchni gładkiej napędzany jest maszyną parową dwucylindrową z kotłem poziomym. Jest to walec dwuosiowy napędzany przekładnią zębatą dwustopniową, czyli o dwóch prędkościach. Wprawianie w ruch, zmiana kierunku jazdy, szybkości, zatrzymanie walca odbywało się za pomocą stawidła. Koło przednie kierunkowe, dwudzielne sterowane jest za pomocą mechanizmu ślimakowo-łańcuchowego. W tylnej części walca znajduje się pomost ze skrzynią na węgiel, zbiornikiem wodnym i stanowiskiem operatora. Walec wyposażony jest w hamulec ręczny taśmowy, zgarniacze kół oraz daszek ochronny. W czasie renowacji odtworzono wszystkie uszkodzone lub zniszczone części i walec jest sprawny technicznie.
Od roku 1953 był zainstalowany na bocznicy kolejowej w okolicach Torunia do podgrzewania cysterny kolejowej ze smołą i asfaltem. W 1978 r. walec nie był już używany stał w Bazie Młyniec Rejonu Dróg Publicznych w Toruniu Bazie Młyniec jako eksponat. Stamtąd przeniesiono go do skansenu w Ciechocinku, ale jego stan był już zły. Po renowacji przeniesiony został w 200-lecie Centralnej Administracji Drogowej do Krakowa i tu pozostanie, na specjalnie przygotowanym dla niego miejscu.
18 czerwca 2019 r. zabytkowy walec parowy z 1929 r. stanął przed siedzibą GDDKiA Oddziału w Krakowie przy ul Mogilskiej 25. Po ustawieniu został osłonięty z uwagi na trwający remont parkingu. Osłona chronić go będzie przed ewentualnym uszkodzeniem i zostanie usunięta po ukończeniu remontu.
Tekst i zdjęcie: GDDKiA O/Kraków