REKLAMA
Drogi Wiadomości
3 Minuty czytania

Spotkanie GDDKiA z projektantami

GDDKiA kontynuuje dialog z podmiotami pracującymi przy realizacji swoich kontraktów. W środę, 5 lutego 2020 roku drogowcy rozmawiali z przedstawicieli branży projektowej.

 
Spotkanie z projektantami, fot. GDDKiA
Spotkanie z projektantami, fot. GDDKiA
Celem spotkania było omówienie najistotniejszych spraw w kontekście optymalnego przygotowania i realizacji inwestycji drogowych oraz dalsze wzmacnianie wzajemnego zaufania pomiędzy inwestorem publicznym a branżą.

Współpraca i dialog


– Musimy zmierzać we wspólnym kierunku. Wiemy, co i gdzie trzeba poprawić i wierzę, że wspólnie wypracujemy optymalne rozwiązania –
podkreślał podczas spotkania Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest otwarta na szukanie rozwiązań pojawiających się wyzwań. W spotkaniu, na którym Dyrektor Żuchowski podkreślał konieczność konstruktywnej współpracy uczestniczyli również przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa oraz Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Rzetelna dokumentacja projektowa to podstawa


Zarówno przedstawiciele biur projektowych, jak i pracownicy GDDKiA wskazali obszary, w których zidentyfikowano możliwość wprowadzenia usprawnień oraz poprawę w kwestii planowanych i projektowanych inwestycji. Jako inwestor oczekujemy rzetelnego i starannego opracowywania dokumentacji, jej weryfikacji w trakcie prowadzonych prac oraz poprawy jakości przekazywanej i opracowywanej dokumentacji projektowej.

Konkretne przykłady optymalizacji kosztów inwestycji


Jednym z najistotniejszych i poruszanych na spotkaniu wyzwań wymagającym działań po obu stronach procesu projektowego jest konieczność szczegółowego zadbania o optymalną niweletę przyszłej trasy. Pozwala to później unikać zbędnego transportu mas ziemnych z poza obszaru budowy. Zarazem zmniejsza koszty inwestycji i uciążliwości w trakcie budowy dla użytkowników okolicznych dróg.

Pokazane przykłady przebiegu trasy S6 w woj. zachodniopomorskim i realizowanej obecnie drogi S7 na południe od Warszawy potwierdziły spore możliwości generowania oszczędności dzięki wnikliwszemu opracowaniu preferowanych wariantów trasy. Wystarczy tu wspomnieć chociażby o odpowiednim wyborze lokalizacji obiektów inżynierskich i kąta ich skrzyżowania z jezdnią główną (obiekty są krótsze dzięki prostopadłemu usytuowaniu względem przeszkody). Kolejny poruszony aspekt to umiejscowienie, liczba i sposób posadowienia podpór obiektów mostowych. Nie zawsze stosowanie posadowienia pośredniego (pali) jest konieczne, gdyż często w pełni bezpieczne jest posadowienie bezpośrednie, tj. w formie stopy fundamentowej.

Co ważne, wymienione powyżej niektóre elementy zagospodarowania drogi i ich usytuowanie są pochodną niwelety. Ta ostatnia musi być zatem przygotowana w oparciu o pełne dane geologiczne, środowiskowe i hydrologiczne. Stąd tak ważne jest współdziałanie wielu branż, aby zapewnić optymalne rozwiązania już od etapu Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, poprzedzającego Decyzję o Uwarunkowaniach Środowiskowych, która wskazuje konkretny wariant przebiegu drogi do realizacji.

GDDKiA zależy aby efekty optymalizacji wskazanych rozwiązań przyczyniały się do zmniejszenia zajętości niezbędnego terenu pod inwestycję. Ma to na celu nie tylko ograniczenie kosztów budów, ale przede wszystkim minimalizacji wpływu inwestycji na bieżące funkcjonowanie lokalnych społeczności i środowiska naturalnego.

Istotne elementy prac projektowych


Na spotkaniu podkreślona została m.in. kwestia optymalizacji przygotowywanej dokumentacji. Dyskutowano o znaczeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych oraz Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Poruszono również kwestię zapisów decyzji środowiskowej i programów funkcjonalno-użytkowych przez pryzmat optymalizacji projektów drogowych. Podkreślono istotę spójnego podejścia organów ochrony środowiska i GDDKiA do kwestii wiążących warunków decyzji środowiskowej. Mówiono o zawężeniu możliwości istotnych zmian w stosunku do warunków wynikających z decyzji środowiskowej, co może ograniczyć ryzyko skarg wnoszonych do Komisji Europejskiej.

Spotkań ciąg dalszy

Z projektantami o przygotowaniu i realizacji inwestycji drogowych rozmawialiśmy już w lipcu 2019 roku. To ważne, aby utrzymywać cykliczność spotkań i wspólnie wypracować najlepsze metody działania. Spotykamy się z przedstawicielami biur projektowych, firm wykonawczych, nadzorów inwestorskich, a na bieżąco również z wykonawcami naszych inwestycji oraz przedstawicielami organów administracji publicznej zaangażowanych w proces inwestycyjny.

Tekst i zdjęcie: GDDKiA

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA