Umowa na budowę S5 Ornowo – Wirwajdy
28 kwietnia 2020 r. GDDKiA podpisała umowę ze spółką Budimex na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S5 na odcinku Ornowo – Wirwajdy. Inwestycja o wartości 204 mln zł zostanie zrealizowana w ciągu 31 miesięcy.
Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie budowa drogi ekspresowej S5 na odcinku Ornowo – Wirwajdy o długości ok. 5 km. W ramach zadania przewidziana jest budowa dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy. Ponadto przebudowane zostaną drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z drogą S5. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym. Powstanie na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt.
– Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo – Wirwajdy to łącznik między drogami krajowymi 15 i 16. Będzie stanowił południową obwodnicę Ostródy. Ten stosunkowo krótki odcinek zasadniczo zmieni układ drogowy w tej części woj. warmińsko-mazurskiego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj i buduj”, gdyż wykonawca zadania ma możliwość optymalizacji rozwiązań zawartych w projekcie budowlanym i wykonawczym. W takim wypadku musi w ciągu 5 miesięcy złożyć wniosek o zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wykonawca może także wykonywać zadanie bez optymalizacji projektu, na podstawie decyzji ZRID, którą otrzymaliśmy w grudniu 2019 r. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2020-2023.
Pierwszy krok do połączenia A1 z S7
Budowa odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo – Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16, która docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz (A1) – Ostróda (S7). Stanowić będzie element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód-zachód, na który złożą się: S10 Szczecin – Piła – Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz – Grudziądz – Ostróda, S7 Ostróda – Olsztynek, S51 Olsztynek – Olsztyn, S16 Olsztyn – Ełk oraz S61 Ełk – Budzisko.
Źródło: GDDKiA