Zielona fala dla tramwajów w Warszawie
Na 142 warszawskich skrzyżowaniach działa zielona fala dla tramwajów. Nowoczesna technologia sprawia, że czas podróży może skrócić się o kilka minut.
Nowoczesna technologia dla tramwajów w Warszawie
Dotychczas zieloną falę budowano poprzez montaż na torach czujników, wykrywających nadjeżdżające tramwaje. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił od 50 do 100 tysięcy złotych. Wiązała się z tym budowa podziemnych instalacji. Inżynierowie z Tramwajów Warszawskich zaproponowali skorzystanie z nadajników satelitarnych GPS, które są zamontowane we wszystkich tramwajach. Taki system działa już na trzech skrzyżowaniach. Doświadczenia pokazują, że jest to optymalne rozwiązanie.
Oszczędności i niezawodność
System jest niezawodny i kompatybilny z wcześniej wprowadzonymi rozwiązaniami – zbiera dane z czujników indukcyjnych i podczerwieni. Następnie dane są przetwarzane w systemie, którym opiekuje się zespół informatyków i programistów. Wirtualną zieloną falę zdecydowaliśmy się zastosować w całej stolicy. Takie rozwiązanie to nie tylko oszczędność pieniędzy, ale i czasu przeznaczonego na roboty ziemne.
Liczba skrzyżowań z zieloną falą dla tramwaju
Od ubiegłego roku liczba skrzyżowań z zieloną falą dla tramwaju wzrosła z 98 do 142. Jest to już blisko 60 proc. skrzyżowań w stolicy, przez które przejeżdżają tramwaje. Zaplanowaliśmy, że w 2021 roku będzie ich aż 70 procent.
Zielona fala na kolejnych skrzyżowaniach
Skupiamy się na kilku obszarach w Warszawie. Na prawym brzegu Wisły będzie to al. Waszyngtona i ul. Grochowska. W centrum m.in. ulice Marszałkowska i Prosta. Dodatkowa strefa wykrywania tramwajów pojawi się też na placach Zawiszy i Starynkiewicza oraz w wielu miejscach na Żoliborzu, Bemowie i Mokotowie.
Lista skrzyżowań i ulic, na których budujemy zieloną falę dla tramwaju:
– al. Waszyngtona – skrzyżowania z ul. Saską, ul. Międzyborską, ul. Grenadierów, ul. Międzynarodową, ul. Kinową,
– ul. Grochowska – skrzyżowania z ulicami: Wspólna Droga, Zamieniecka, Żółkiewskiego, Kwatery Głównej,
– rondo Wiatraczna: część wschodnia i zachodnia (skrzyżowanie ul. Grochowska – ul. Wiatraczna),
– pętla Nowe Bemowo,
– ul. Prosta – przy przejściach dla pieszych z ulicami Miedzianą i Twardą,
– plac Zawiszy (dodatkowa strefa wykrywania tramwajów),
– plac Starynkiewicza (dodatkowa strefa wykrywania tramwajów),
– ul. Marszałkowska – przejścia dla pieszych z al. Armii Ludowej, ul. Litewską, ul. Zoli,
– ul. księdza J. Popiełuszki – skrzyżowania z ulicami Krasińskiego i Sarbiewskiego (przejście dla pieszych), przy placu Henkla (przejścia dla pieszych),
– ul. Mickiewicza przy placu Inwalidów i skrzyżowaniu z ul. gen. Zajączka,
– ul. Słomińskiego – przy Dworcu Gdańskim (zawracanie), skrzyżowanie z ul. Bonifraterską (przejście dla pieszych),
– al. Niepodległości – skrzyżowania z ul. Koszykową, ul. Nowowiejską i al. Armii Ludowej/ul. Wawelską,
– ul. Raszyńska przy ul. Filtrowej,
– ul. Rakowiecka – skrzyżowanie z ul. św. Andrzeja Boboli,
– ul. Radiowa – skrzyżowania z ulicami: Dywizjonu 303, Wrocławską i Szadkowskiego.
Źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie