REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Przyspiesza realizacja S6 wzdłuż Bałtyku

GDDKiA przygotowuje się do realizacji drogi ekspresowej S6 na odc. Koszalin – Bożepole Wielkie oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Zamiast w formule PPP, zgodnie z uchwałą Rady Ministrów, droga będzie budowana z budżetu państwa.

 
Grafika: GDDKiA
Grafika: GDDKiA
Takie rozwiązanie o kilka lat przyspieszy realizację całej trasy.

Jednak zanim dojdzie do ogłoszenia nowych przetargów musieliśmy oficjalnie anulować poprzednie, ogłoszone jesienią 2015 roku.  Wiąże się   to  nie tylko  z  finansowaniem  inwestycji,  ale również formułą  przetargu.  Poprzednie przetargi były dwuetapowe, ograniczone,  gdzie w pierwszym etapie przeprowadzaliśmy prekwalifikację  wykonawców.  Dodatkowo w związku ze znacznym upływem czasu zmianie uległa sytuacja podmiotowa wykonawców ubiegających się wówczas o zamówienie.  Nowe przetargi, tak jak wszystkie ogłaszane obecnie  na nowych zasadach, będą postępowaniami jednoetapowymi. W 2019 roku oficjalnie unieważniliśmy  przetarg na odcinek Koszalin – Słupsk, a teraz na Słupsk – Lębork.

Przypomnijmy, że kierowcy mają już do dyspozycji zachodnią część drogi ekspresowej, od węzła z S3 Goleniów Północ do węzła Koszalin Północ. To ponad 95 km dwujezdniowej, bezpiecznej, drogi ekspresowej. Trwa przebudowa wspólnego odcinka S3 i S6, pomiędzy węzłami Goleniów Północ i Rzęśnica. Docelowo jednak droga S6 będzie pod Goleniowem przecinać S3 i biec po północno-zachodniej stronie Szczecina,  by włączyć się do A6 na węźle Szczecin Zachód. To blisko 52 km  nowej drogi,  na którą opracowujemy koncepcję programową.

Jeszcze w tym roku, w IV kwartale, ogłosimy przetarg na realizację blisko  8-kilometrowego odcinka od końca obwodnicy Koszalina do końca obwodnicy Sianowa. To odcinek,  na którym wystąpiły odmienne warunki geologiczne w postaci podziemnego jeziora ulokowanego poniżej poziomu prowadzonych badań geologicznych. Opracowano już dokumentację i złożono wniosek o wydanie decyzji  o  zezwoleniu  na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Trwa jeszcze aktualizacja projektu  pod  planowan węzeł  Gorzebądz. 

Dla odcinków przyszłej S6 na wschód od Koszalina do początku obwodnicy Słupska, o długości ponad 46 km, opracowywany jest obecnie projekt budowlany. Ten fragment będzie realizowany w formule tradycyjnej, po uzyskaniu przez GDDKiA decyzji ZRID. Przetargi na wyłonienie wykonawców prac budowlanych planowane są w III kwartale 2021 roku, tak by realizacja zakończyła się w 2025 roku.

W tym samym roku ma też zakończyć się realizacja pozostałej części S6 w województwie pomorskim, która będzie prowadzona w formule „Projektuj i buduj”. Dla  odcinków od  Lęborka  do  Bożegopola  Wielkiego  oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej przetargi na wyłonienie wykonawców prac projektowych i budowlanych planujemy ogłosić w III kw. br. z  kolei na  S6 Słupsk – Lębork  w IV kw. br.

W realizacji jest ponad 40-kilometrowy odcinek S6 pomiędzy węzłami  Bożepole  Wielkie i Gdynia Wielki  Kack. Trasę ze względu na długość podzielono na trzy odcinki realizacyjne: Bożepole Wielkie – Luzino, Luzino – Szemud oraz Szemud – Gdynia. Obecnie prowadzone są prace ziemne, przy usuwaniu kolizji z sieciami teletechnicznymi, a także przy obiektach mostowych, gdzie montowane są już pierwsze belki ustrojów nośnych. Ponadto pojawił się pierwszy fragment przyszłej drogi ekspresowej z nawierzchnią bitumiczną. Pierwsze samochody pojadą po niej pod koniec 2021 r.

Źródło: GDDKiA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA