Umowa projekt i budowę S19 Białystok Południe – Ploski
27 listopada br. GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę odcinka drogi S19 w. Białystok Południe – Plosek o długości prawie 13 km. To pierwszy fragment trasy Via Carpatia w woj. podlaskim, który przechodzi do etapu realizacji.
– Dotrzymujemy słowa i rozpoczynamy proces realizacji Via Carpatii na Podlasiu! Wyrównujemy szanse regionów Polski, a zarazem tworzymy międzynarodowy korytarz transportowy – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
– Podpisana dziś umowa na odcinek od węzła Białystok Południe do Plosek nad Narwią, to pierwsza z trzech najbliższych umów na realizację trasy S19 w woj. podlaskim. Jeszcze w tym roku planujemy podpisać kontrakty z wykonawcami odcinków Księżyno – Białystok Południe (wraz z DK65 do Grabówki) oraz Białystok Zachód – Księżyno. W ten sposób w realizacji będzie już cała tzw. południowa obwodnica Białegostoku wraz z wylotem w stronę Bielska Podlaskiego – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
– W pierwszej połowie 2021 r. planujemy podpisanie umów na pozostałe odcinki S19 w woj. podlaskim, na które w tym roku ogłosiliśmy przetargi – dodał szef GDDKiA.
Eska nad Narwią
Odcinek Białystok Południe (bez węzła) – Ploski nad Narwią ma długość 12,73 km. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Rodzaj konstrukcji nawierzchni – beton czy asfalt – wybierze wykonawca. Zadanie obejmować będzie też budowę 16 obiektów inżynierskich, w tym 160-metrowego mostu nad doliną Narwi i osiem przejść dla zwierząt. Na tym fragmencie S19 zaplanowany został węzeł Zabłudów, zapewniający relację Białystok – Zabłudów – Juchnowiec Kościelny.
Wykonawcą zadania o wartości 396,9 mln zł jest firma Mota Engil Central Europe.
Harmonogram prac
– III/IV kwartał 2021 r. – złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
– II kwartał 2022 r. – uzyskanie decyzji ZRID
– 2022-2024 – lata realizacji
Dane techniczne
– Przekrój docelowy – 2×2
– Liczba i szerokość pasów ruchu – 2 x 2 x 3,5 m
– Pas dzielący wraz z opaskami – min. 5 m
– Prędkość projektowa – 120 km/h
– Pas awaryjny – 2,5 m
– Kategoria ruchu – KR 6
– Obciążenie nawierzchni – 11,5 t/oś
Źródło: GDDKiA O/Białystok