Oferty na rozbudowę DK21 Słupsk – Ustka
12 lutego 2021 r. GDDKiA otworzyła oferty w przetargu na rozbudowę drogi krajowej nr 21 na odcinku Słupsk – Ustka. W przetargu wpłynęło 5 ofert.
Co będzie zrobione w ramach przebudowy?
Zadanie obejmuje rozbudowę drogi krajowej nr 21 między Słupskiem a Ustką o długości ok. 13 km (km 61+559 do km 74+759). W ramach prac budowlanych przewidziano wykonanie nowej konstrukcji jezdni wraz korektą łuków poziomych i pionowych, przebudowę skrzyżowań (m.in. w miejscu czterech zostaną wybudowane ronda) oraz montaż sygnalizacji świetlnych.
Wzdłuż całego odcinka zostanie wybudowany ciąg pieszo-rowerowy wraz z miejscami odpoczynku dla jego użytkowników, co zapewne ucieszy wielu pieszych i rowerzystów korzystających z drogi krajowej nr 21. Wykonawca wybuduje również chodniki, drogi serwisowe oraz nowe przystanki autobusowe. Ponadto w ramach zadania przewidziano zbudowanie miejsc ze stosowną infrastrukturą do przeprowadzania kontroli pojazdów m.in. przez Policję i Inspekcję Transportu Drogowego. W ramach przedsięwzięcia zostanie przebudowany most na Słupi we Włynkówku oraz wybudowane trzy przepusty.
Najniższa oferta na wykonanie tego zadania opiewa na 123 000 000,00 zł (COLAS Polska), a najwyższa na 167 274 011,20 zł (STRABAG).
Kryteria oceny ofert
Złożone oferty będą oceniane przy zastosowaniu następujących kryteriów: przedłużenie okresu gwarancji jakości na wybrane elementy infrastruktury (ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające, konstrukcje wsporcze) o maks. 5 lat (maks. 30 proc.), skrócenie terminu realizacji kontraktu o maks. 3 miesiące (maks. 10 proc.) oraz cena (60 proc.). Wszyscy oferenci zadeklarowali maksymalne wydłużenie gwarancji jakości i skrócenie terminu realizacji kontraktu.
Bezpieczniej i bardziej komfortowo
Inwestycja przyczyni się do zwiększenia przepustowości układu drogowego, poprawy bezpieczeństwa, uporządkowania i skomunikowania terenu wokół DK21 oraz wprowadzi segregację ruchu kołowego, rowerowego i pieszego. Będzie to możliwe do osiągnięcia m.in. poprzez ograniczenie liczby skrzyżowań i zjazdów oraz budowę dróg zbiorczych, chodników i ścieżek rowerowych, wydzielenie prawo- i lewoskrętów, wprowadzenie wysp kanalizujących ruch oraz zmianę geometrii skrzyżowań.
Z naciskiem 11,5 tony na oś
W wyniku realizacji przedsięwzięcia zostaną zapewnione odpowiednie parametry nośności nawierzchni, spełniające kryteria dostosowania jej dla przejazdu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś. Ponadto ulegnie zmniejszeniu negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia mieszkańców i środowisko (obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport), m.in. dzięki nowej nawierzchni i budowie ekranów akustycznych.
Tekst i zdjęcie: GDDKiA