Oferty na wybudowanie łącznika obwodnicy Opatowa
Dziesięciu wykonawców jest zainteresowanych zaprojektowaniem i wybudowaniem trzykilometrowego łącznika obwodnicy Opatowa, który połączy DK74 z DK9. Złożone w przetargu oferty opiewają na kwoty od ok. 47 mln zł do 91,5 mln zł.
Połączenie z obwodnicą Opatowa
Dzięki budowie łącznika północnego, stanowiącego uzupełnienie 12-kilometrowej, aktualnie projektowanej dużej obwodnicy Opatowa, kierowcy podróżujący na trasach Kielce – Lublin czy Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Annopol – Kraśnik nie będą musieli wjeżdżać do miasta. Obie inwestycje – obwodnica w ciągu S74 i DK9 oraz łącznik północny – zrealizowane zostaną w systemie „Projektuj i buduj” w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Dodatkowe odciążenie dla miasta, krótszy czas podróżowania
Łącznik północny połączy węzeł Opatów na DK9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z DK74 w okolicy Adamowa. Projektowany jest jako jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości około 3 km z obiektami inżynierskimi na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi nad drogą krajową. W ramach zadania powstaną drogi dojazdowe dla skomunikowania przyległych terenów. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda.
Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne trasy krajowe o dużym natężeniu ruchu - DK74 Sulejów – Kielce – Kraśnik i DK9 Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Rzeszów. Na odcinku w centrum miasta drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową, co sprawia, że w godzinach szczytu Opatów jest zakorkowany. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, w jednej trzeciej ciężkich. Obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolnią miasto od ruchu tranzytowego, zatorów i spalin, poprawią jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci czas podróżowania obydwoma drogami krajowymi.
Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/