PKP Intercity inwestuje w EZT
Spółka PKP Intercity odbiera pierwsze pojazdy z dużych zamówień w ramach konsekwentnie realizowanego, największego programu inwestycyjnego w swojej historii.
Elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT od Stadler Polska będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie korzystać ze zmodernizowanych linii kolejowych. Pudła pojazdów są wykonane z aluminium, dzięki czemu są lżejsze niż stalowe. Niższa masa oznacza mniejsze zużycie energii, a także niższe koszty eksploatacji. Pojazdy projektowane w oparciu o wymagania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności. Dzięki wyposażeniu w system ETCS nowe pociągi zapewniają również najwyższy poziom bezpieczeństwa. Pojazdy posiadają nowoczesny system izolacji wnętrza. Wygłuszenie akustyczne skutkować będzie mniejszą emisją hałasu, co wpływa na wzrost komfortu podróży i pracy drużyn pociągowych. Łącznie siedlecka fabryka ma dostarczyć 12 nowych pojazdów, a wartość całego kontraktu wynosi 1,015 mld zł brutto. Producent będzie także odpowiadał za utrzymanie techniczne nowej floty EZT przez okres 15 lat.
– Cieszymy się, że produkcja tych nowoczesnych składów przebiega sprawnie, a już niedługo pierwsze z nich będą wozić pasażerów. Dostarczone przez Stadler Polska pojazdy przybliżają PKP Intercity do zapewnienia kolei bezpiecznej, komfortowej i przewidywalnej. Stale rosnąca liczba pasażerów jest najlepszym dowodem, że polska kolej podążą właściwym torem, a Polacy ufają narodowemu przewoźnikowi. Zakup nowego taboru umożliwi rozszerzenie oferty, dzięki czemu kolej w naszym kraju będzie jeszcze bardziej dostępna – mówi Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Pojazdy posiadają 294 miejsca 2. klasy i 60 miejsc 1. klasy. Pod względem technicznym nowo powstające elektryczne zespoły trakcyjne są zbliżone do pojazdów FLIRT ED 160, które obecnie kursują w barwach PKP Intercity, co pozwoli na ujednolicenie parku taborowego spółki. Nowe pociągi będą przeznaczone do realizacji międzywojewódzkich przewozów pasażerskich na terenie Polski. Pasażerowie skorzystają w nich z licznych udogodnień, m.in. z klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE czy bezprzewodowego internetu. Wszystkie pojazdy będą przystosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i wyposażone m.in. w platformy ułatwiające wsiadanie podróżnym na wózkach oraz toaletę PRM. W pociągach znajdzie się także przestrzeń do przewozu rowerów.
Pierwsze dwa składy FLIRT zaczną wozić podróżnych w najbliższych miesiącach. Początkowo będą poddane eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim przez okres od 6 do 12 miesięcy (do osiągnięcia przebiegu co najmniej 400 000 km łącznie). Wszystkie jednostki mają trafić do PKP Intercity w ciągu 48 miesięcy od podpisania kontraktu, czyli do sierpnia 2023 roku.
Flotę PKP Intercity wzmocni 14 zmodernizowanych ED74
PKP Intercity unowocześnia również istniejący już tabor. Do przewoźnika w najbliższym czasie trafią pierwsze dwa z 14 składów ED74, które modernizuje konsorcjum Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz. Przedmiotem umowy pomiędzy PKP Intercity a spółkami jest wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. Wartość zamówienia wynosi 274,8 mln zł brutto.
Podczas modernizacji pojazdy przechodzą istotne zmiany, które podniosą standard składów, tak aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów. W zmodernizowanych pociągach pasażerowie skorzystają m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w każdym składzie zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz po dwie maszyny vendingowe z napojami i przekąskami. Pojazdy będą również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo w każdym składzie będzie miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostaną także lepiej wygłuszone, co pozytywnie wpłynie na komfort podróży.
Zgodnie z umową pierwsze dwa pojazdy podlegają eksploatacji obserwowanej składającej się z dwóch etapów. Pierwszy etap obejmuje jazdy bez pasażerów natomiast w drugim etapie przewidziane są jazdy w ruchu pasażerskim. W trakcie eksploatacji obserwowanej wykonawca zapewnia wsparcie techniczne. Oceniane i sprawdzane będą rozwiązania techniczne zastosowane podczas naprawy i modernizacji. Pozwoli to wprowadzić ewentualne zmiany w pozostałych pojazdach tak, aby na tory wyjechały składy sprawdzone i o jak najwyższej niezawodności. Dostawa wszystkich 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych nastąpi w terminie do 48 miesięcy od chwili podpisania umowy, czyli do czerwca 2023 roku.
Większy komfort i dostępność
Nowe oraz zmodernizowane pojazdy wpłyną nie tylko na komfort podróżowania, ale również zwiększą dostępność kolei dla podróżnych. Po zakończeniu realizacji zamówień istotnie wzrośnie liczba EZT-ów kursujących po torach w barwach PKP Intercity. Obecnie w flocie narodowego przewoźnika znajduje się 60 składów tego typu, a po zrealizowaniu obu kontraktów ich liczba wzrośnie do 86.
– W najbliższych latach będziemy obserwować niesamowity efekt synergii, jaki zostanie osiągnięty dzięki miliardowym inwestycjom w polską kolej. Zmodernizowane linie kolejowe i dworce oraz nowoczesny tabor pozwolą na szybsze, bardziej komfortowe i bezpieczniejsze podróże po całej Polsce. Warto wspomnieć, że do 2030 roku cały tabor PKP Intercity będą stanowiły wyłącznie pojazdy nowe oraz zmodernizowane, co zapewni jeszcze lepsze warunki do podróżowania – zapewnia Krzysztof Mamiński, Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Intercity, Prezes Zarządu PKP S.A.
Przeprowadzone działania to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody.
Inwestycje w EZT z myślą o środowisku
Wybór pociągu jako środka lokomocji ma duże znaczenie dla środowiska. Kolej charakteryzuje się bowiem ponad 3 razy mniejszą emisją CO2 niż transport drogowy i ponad 8 razy mniejszą emisją CO2 niż transport lotniczy. Dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego jest jednym z głównych celów nowej, dziesięcioletniej umowy dot. świadczenia usług publicznych [PSC], którą PKP Intercity podpisało z Ministerstwem Infrastruktury na początku 2021 roku. Zrównoważony transport to jedno z założeń Europejskiego Zielonego Ładu, który jest kompleksową strategią Unii Europejskiej dotyczącą ochrony środowiska oraz przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Inwestycje w elektryczne zespoły trakcyjne przybliża narodowego przewoźnika do osiągnięcia tego celu.
– Europejski Zielony Ład zakłada, że do 2050 roku sektor transportu dokona 90 proc. redukcji emisji gazów cieplarnianych, a rozkładowe podróże poniżej 500 km mają stać się neutralne pod względem emisji CO2 do 2030 roku. Niektórym może się wydawać, że to dość odległe terminy, ale w PKP Intercity nie czekamy, a już od kilku dobrych lat intensyfikujemy działania na rzecz środowiska. Realizujemy w tym zakresie wiele projektów, a zakup oraz modernizacja taboru należą do jednych z nich. To właśnie z myślą o ochronie środowiska zostały zaprojektowane i zbudowane używane przez nas elektryczne zespoły trakcyjne, których w naszej flocie będzie coraz więcej – deklaruje Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Internicty.
– Nasze pociągi zostały zaprojektowane z myślą o ochronie środowiska i zbudowane z ekologicznych materiałów, podlegających recyklingowi. System odzyskiwania energii sprawia, że pociągi będą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania – wyjaśnia Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.
Wzorowa współpraca z polskimi producentami
PKP Intercity stale inwestuje w nowoczesne pociągi typu EZT, a realizowane właśnie kontrakty to nie pierwsza współpraca PKP Intercity z polskimi producentami. Dla przykładu wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity, a konsorcjum PESA Bydgoszcz – ZNTK Mińsk Mazowiecki w ramach programu inwestycyjnego przewoźnika wynosi 2,017 mld zł brutto. Najnowszy z nich został podpisany w grudniu 2020 roku i w jego ramach Konsorcjum Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. zmodernizuje 125 wagonów typu 111A i 141A oraz dokona ich późniejszych przeglądów technicznych na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia to ponad 540 mln zł brutto.
– Cieszy nas zaufanie, jakim zostaliśmy obdarzeni przez PKP Intercity. Dla narodowego przewoźnika zrealizowaliśmy już liczne, różnorodne projekty – od modernizacji elektrycznych zespołów trakcyjnych do unowocześniania wagonów różnego typu. Realizując ten projekt na pierwszym miejscu postawiliśmy jednocześnie różne grupy pasażerów, które chcą podróżować wygodnie i bezpiecznie. Korzystaliśmy przy tym z naszych bogatych doświadczeń zdobytych podczas budowy nowych składów, dostarczając tym samym pojazdy najwyższej jakości – zapewnia Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.
Rekordowe targi TRAKO
Obydwa pojazdy zostały zaprezentowane podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, które odbywają się w Gdańsku w dniach 21-24 września. Poza elektrycznymi zespołami trakcyjnymi uczestnicy targów mogą zapoznać się także z różnymi typami wagonów PKP Intercity. Wśród nich znajdą się dwie nowości: wagon pasażerski 175A-10, pierwszy z puli 81 nowych pojazdów produkowanych w Poznaniu przez FPS H. Cegielski oraz wagon wojskowy dla Sił Zbrojnych RP. Przewoźnik prezentuje również wielofunkcyjny wagon COMBO o podwyższonym standardzie oraz wagon restauracyjny typu 406A-40. Ekspozycję PKP Intercity uzupełnia najnowocześniejsza w Polsce lokomotywa elektryczna EU160 Griffin, jedna z 30, którą dla przewoźnika wyprodukowała firma NEWAG. To rekordowa liczba pojazdów wystawianych przez PKP Intercity podczas TRAKO, co jest wynikiem konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki.
Źródło: tekst PKP Intercity S.A., www.intercity.pl