Kolejnym etapem będzie wykonanie parasola ochronnego na długości 15 m, z 44 rur o przekroju 114 mm i grubości 10 mm. Ta część prac powinna potrwać około dwóch tygodni. Następnie wykonawca przystąpi do odtwarzania zawalonego odcinka tunelu. Zakres prac i technologia wykonania programu naprawczego zostały zatwierdzone w listopadzie br. przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie po uzyskaniu opinii Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Konieczność wykonania programu naprawczego jest następstwem niewielkiego zawału, do którego doszło w maju tego roku na odcinku o długości ok. 9 m. Zdarzenie miało miejsce w przodku tunelu zlokalizowanego na jezdni w kierunku Zwardonia, w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania-Białożyński Groń. Po zdarzeniu Okręgowy Urząd Górniczy w Krakowie wstrzymał ruch zakładu górniczego w części dotyczącej drążenia tunelu TD2.1 i nakazał opracowanie „programu naprawczego” oraz ekspertyzy w zakresie poprawności doboru obudowy uwzględniającej lokalne warunki górniczo-inżynierskie.
Zaawansowanie prac na tunelach TD1
W tunelu TD1.1 zlokalizowanym na jezdni w kierunku Zwardonia, o długości ok. 834 metrów (technicznej ok. 850 m), wydrążono już w górotworze prawie 300 m. W tunelu TD1.2 zlokalizowanym na jezdni w kierunku Żywca, o długości ok. 807 metrów (technicznej ok. 823 m), wydrążono już prawie 235 metrów.
Zaawansowanie prac na tunelach TD2
Tunel TD2.1 jezdni w kierunku Zwardonia wykonany jest na długości ok. 115 m. Tunel TD2.2 na jezdni w kierunku Żywca osiągnął w kalocie długość ok. 55 m. Zakończono również w jego przodku prace wzmacniające, aby uniknąć powstania w przyszłości ewentualnych zawałów.
Aby przyspieszyć tempo robót i postęp prac budowanych, wykonywane są dodatkowe portale, które umożliwią drążenie tuneli dwustronnie. Aktualnie trwa zabezpieczanie skarpy nad portalem północnym tuneli zlokalizowanych od strony Żywca (TD1). Wykonano także piątą półkę skarpy nad portalem południowym tuneli zlokalizowanych od strony Milówki (TD2).
Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/