– Droga ekspresowa S7 to jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych naszego kraju. Już wkrótce dostępność komunikacyjna terenów, przez które przebiega ta trasa, znacząco się poprawi – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który razem z premierem Mateuszem Morawieckim obserwował 18 listopada 2021 r. postępy prac na budowie odcinka tej drogi w miejscowości Książ Wielki w Małopolsce. Szef resortu dodał, że obecnie duże inwestycje drogowe toczą się w całej Polsce, co jest efektem decyzji rządu o zwiększeniu wydatków na ten cel.
Na odcinku Moczydło – węzeł Miechów 2,5 km odcinek ma już nawierzchnię. Do położenia została tylko ostatnia jej warstwa – ścieralna. Węzeł Miechów ukończono w 80 proc., obecnie trwają prace na obiektach mostowych. Zaawansowana jest również budowa obiektów inżynierskich. Niektóre są ukończone, tak jak dwa przejścia dla zwierząt w Moczydle lub bliskie ukończenia, np. przejście dla zwierząt w miejscowości Bukowska Wola i wiadukty drogowe w miejscowościach Brzuchania i Bukowska Wola.
W Giebułtowie powstają wykopy pod fundamenty wiaduktu. Przy estakadzie nad drogą powiatową w miejscowości Małoszów zabetonowano podpory. Zbudowano też stanowisko do nasuwania przęseł oraz wytwórnię belek przęsłowych. Trwają przygotowania do betonowania przęsła estakady i nasuwania go na podpory.
Na budowie wiaduktu w ciągu drogi dojazdowej nad S7 w Książu Wielkim wykonywane jest zbrojenie podpór skrajnych i zabetonowano już fundamenty pod podpory. Konstrukcja wiaduktu w ciągu S7, nad drogą powiatową relacji Książ Wielki – Zaryszyn – Nawarzyce, jest w większości zabetonowana.
W ramach prac ziemnych wykonywane są wykopy i nasypy. Do tej pory wykopano ok. 3 mln 300 tys. ton materiału ziemnego, co stanowi ok. 60 proc. całkowitej ilości materiału do uzyskania. Z uzyskanego w ten sposób materiału powstają nasypy. Przy węźle Miechów na 2 km odcinku gotowy jest nie tylko nasyp, ale także podbudowa i warstwa wiążąca nawierzchni S7.
Zakres inwestycji
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa (po dwa pasy ruchu oraz rezerwa na trzeci pas) na odcinku Moczydło – węzeł Miechów, o długości prawie 19 km. Wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Książ i Miechów, 24 obiekty inżynierskie, 20 przepustów o funkcji ekologicznej oraz dwa miejsca obsługi podróżnych: MOP Giebułtów oraz MOP Tochołów.
Przebudowana zostanie istniejąca sieć dróg, w tym powstanie 15 km nowych dróg dojazdowych, obsługujących tereny przyległe do pasa drogowego. Wybudowany zostanie system odwodnienia drogowego składający się z kanalizacji, podczyszczalni i 22 zbiorników retencyjno-infiltrujących.
S7 od granicy woj. świętokrzyskiego (Moczydło) do Krakowa
W 2010 r. oddany został do ruchu pierwszy odcinek S7 od węzła A4 Kraków Bieżanów do węzła Kraków Przewóz. Był to jednocześnie początek tzw. wschodniej obwodnicy miasta. Siedem lat później oddany został do użytku odcinek od węzła Kraków Przewóz do węzła Kraków Nowa Huta, z 700-metrowym mostem na Wiśle. Na północ od Krakowa pierwszym oddanym do ruchu fragmentem trasy w październiku 2021 r. był ponad 13 km odcinek pomiędzy węzłami Szczepanowice i Widoma.
W trakcie realizacji są:
– odcinek Moczydło – Miechów o długości 18,7 km,
– odcinek Miechów – Szczepanowice o długości 5,3 km,
– odcinek Widoma – Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta) o długości 18,3 km.
Źródło: tekst Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/