Dwa nowe pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej
Do Stolicy dotarły właśnie pierwsze dwa Impulsy dla Szybkiej Kolei Miejskiej. Niebawem rozpoczną testy na torach aglomeracji. Jeden z nich będzie jeździł w barwach nawiązujących do symboliki europejskiej, a drugi w malaturze WTP.
Pierwszy z pociągów jest w barwach europejskich, na jego powierzchni znajduje się dwanaście gwiazd na granatowo-błękitnym tle. Tradycyjnie, na fladze Unii Europejskiej, krąg złotych gwiazd oznacza solidarność i harmonię między krajami Europy. Projekt nowosądeckiego producenta zawiera również akcenty nawiązujące do polskich barw narodowych.
– To wyraz naszej wdzięczności z obecności Polski w Unii Europejskiej. Od przystąpienia naszego kraju do Wspólnoty Warszawa pozyskała ponad 18 miliardów złotych z budżetu UE na inwestycje i rozwój, co w przeliczeniu daje ponad 10 tys. zł na jednego mieszkańca. Jesteśmy liderem w pozyskiwaniu funduszy unijnych w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej – pokreślił Rafał Trzaskowski.
– Wyjątkowa malatura naszego pierwszego pociągu ma podkreślić unijne dofinansowanie do projektu. To niemal 203 miliony pochodzące z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki tym środkom podniesiemy komfort podróży mieszkańców aglomeracji warszawskiej i zachęcimy do rezygnacji z samochodów na rzecz ekologicznej kolei – dodaje Alan Beroud, prezes zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej.
– Pierwsza jednostka dostarczona w ramach kontraktu na dostawę 21 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych to dwusetny wyprodukowany przez Newag pojazd pasażerski z rodziny Impuls, który wyróżnia się funkcjonalnością oraz zastosowaniem zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych. Jestem przekonany, że będzie równie niezawodnie służył mieszkańcom Warszawy, jak pozostałe pojazdy z Nowego Sącza, eksploatowane już ponad 10 lat przez Szybką Kolej Miejską w Warszawie – mówi Józef Michalik, wiceprezes zarządu spółki Newag.
Dwa pierwsze pojazdy zostaną wprowadzone do rozkładu jazdy w pierwszym kwartale tego roku. Zanim rozpoczną podróż z pasażerami, muszą pozytywnie przejść odbiór techniczny. Jego elementem są testy na Warszawskim Węźle Kolejowym, polegające na przejechaniu minimum 600 kilometrów bez usterek.
Inwestycja Szybkiej Kolei Miejskiej obejmuje 21 pojazdów: 15 złożonych z 5 członów i 6 złożonych z 4 członów, które można ze sobą łączyć w tzw. tandemy, zapewniając nawet 372 miejsca siedzące. Do dyspozycji pasażerów będą: Wi-Fi, ładowarki USB, miejsca na rowery, wózek oraz duży bagaż, a także nowoczesny system informacji i automaty biletowe. Na pokładzie znajdą się także ratujące życie defibrylatory AED.
Źródło: tekst Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl