Kierowcy chętnie korzystają z tunelu w ciągu POW
Można stwierdzić, że kierowcy, którzy poruszają się trasą S2, nie wyobrażają sobie przejazdu przez zatłoczone ulice Ursynowa. Mają przecież do dyspozycji 2,3 km tunel i chętnie z niego korzystają.
Ostatni fragment S2 Południowej Obwodnicy Warszawy, który połączył funkcjonujące już odcinki autostrady A2, oddano do ruchu 20 grudnia 2021 r. Od tego czasu pokonało go już ponad 5 mln 300 tys. pojazdów. Więcej kierowców jeździ w kierunku Terespola – to ok. 2,9 miliona. W kierunku Poznania to nieco ponad 2,4 miliona.
4,6 km trzypasowej trasy pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów, której połowę długości stanowi najdłuższy drogowy tunel w Polsce, można pokonać w ciągu niespełna pięciu minut. Przejazd tranzytem przez Warszawę, pomiędzy węzłami Konotopa i Lubelska, zajmuje mniej niż pół godziny.
Bezpieczeństwo i rozwaga pożądane
Podczas jazdy tunelem należy przestrzegać ograniczeń prędkości. Dozwolona prędkość to 80 km/h. Należy także trzymać odpowiedni dystans do poprzedzającego auta oraz unikać zmian pasa ruchu. Nie wolno się zatrzymywać. Ponadto działa odcinkowy pomiar prędkości. To bardzo pomocne narzędzie do mobilizacji kierowców, aby przestrzegali ograniczenia prędkości i jechali bezpiecznie. Do dziś nie odnotowano żadnego wypadku.
Monitoring w tunelu
24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) kontrolują sytuację w tunelu. Do dyspozycji mają podgląd z 134 kamer zamontowanych wewnątrz i na wlotach obiektu. Wizyjny system dozoru posiada funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd. Algorytmy są w stanie identyfikować, monitorować i zgłaszać sytuacje oraz obiekty mogące stanowić potencjalne ryzyko wypadku lub pożaru. Dostęp do monitoringu, oprócz naszego CZT, mają również Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa.
Obiekt jest wyposażony w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne. W układzie wentylacji zamontowany jest system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana jest widoczność w tunelu, a czujniki wykryją i zasygnalizują pożar. Obiekt pod Ursynowem wyposażony jest w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu znajdują się również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa. Wzdłuż ścian tunelu znajdują się chodniki, które w razie potrzeby będą ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów ulokowano też przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść znajdziemy na tablicach oświetlenia awaryjnego. Weryfikacja systemów bezpieczeństwa
W nocy z piątku na sobotę (8-9 kwietnia) Komenda Stołeczna Policji przeprowadzi testy systemu radiokomunikacji w tunelu. W związku z tym, w nawie w stronę Terespola wyłączony z ruchu zostanie prawy pas. To rutynowa kontrola, która odbywać się będzie kilka razy w roku. Wszelkie działania służb ratowniczych są prowadzone, by weryfikować na bieżąco poprawność działania systemów oraz zapewnić bezpieczeństwo użytkowników.
Dofinansowanie ze środków UE
Droga ekspresowa S2 na odcinku Puławska – Lubelska powstała przy współfinansowaniu przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości 18,6 km wynosi ok. 1,7 mld zł.
Źródło: tekst GDDKiA O/Warszawa, www.gov.pl/web/gddkia-warszawa/