Metro wjeżdża na warszawskie Bemowo
Druga linia metra wydłużyła się o dwie nowe stacje. To Ulrychów i Bemowo. 30 czerwca 2022 r. nowy odcinek metra otworzyli wspólnie prezydent Rafał Trzaskowski i unijna komisarz Elisa Ferreira.
Pierwszym z nowych przystanków drugiej linii metra jest Ulrychów przy ulicy Górczewskiej. Stacja wyróżnia się ścianami zatorowymi, wykonanymi m.in. z patynowanej miedzi, które z czasem będą zmieniać kolor – wskutek naturalnego utleniania. Z kolei na przystanku Bemowo – zbudowanym tuż obok dzielnicowego ratusza – ściany zostały wykonane ze stali kortenowskiej, znanej już pasażerom warszawskiego metra ze stacji Pl. Wilsona na linii M1. One również z upływem czasu będą „dojrzewać” i nabierać docelowej rdzawej barwy. Stropy na obu stacjach pokryły miedziane kasetony akustyczne.
Stacja Ulrychów ma długość 160 metrów i kubaturę 60 272 metrów sześciennych. Wymiary przystanku Bemowo to odpowiednio 459 metrów i 224 586 metrów sześciennych. Nowy odcinek składa się dodatkowo z wentylatorni szlakowej, a za stacją Bemowo powstały tory odstawcze, którymi po kolejnym etapie prac pociągi będą jeździły w kierunku Karolina.
W rejonie nowo wybudowanych stacji metra Warszawa posadziła ponad 300 drzew – to brzozy, platany klonolistne, lipy holenderskie, graby pospolite i dęby czerwone. Okolicę wzbogacono też o ponad 20 tys. krzewów i ponad 1,6 tys. bylin na rabatach. Na poziomie terenu wykonano pawilony wyjść obudowane szkłem. Z kolei szyby windowe obudowane zostały czerwoną cegłą.
Wykonawcą najnowszego – składającego się z dwóch stacji – odcinka drugiej linii metra jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Łączna wartość tej inwestycji to ponad 959 mln zł, z czego blisko 70% zostało sfinansowane ze środków unijnych. Umowa na budowę tego odcinka linii M2 została podpisana 15 listopada 2018 r. Tunele drążyły tarcze ochrzczone imionami Krystyna i Elisabetta. Tarcze poruszały się ze średnią prędkością 18 metrów na dobę. Rekordzistka Krystyna 20 września 2020 roku pokonała nawet 57,08 metrów w 24 godziny, co oznaczało, że ułożyła 38 pierścieni obudowy tunelu.
Prace nad ostatnim odcinkiem M2
Od lat Warszawa jest liderem w pozyskiwaniu i wdrażaniu unijnych funduszy. Dotychczas stolica otrzymała ponad 18 mld zł z budżetu UE na inwestycje i rozwój. To ponad 10 tys. zł w przeliczeniu na jednego mieszkańca stolicy. Unijne fundusze umożliwiły rozbudowę stołecznego systemu komunikacji publicznej o drugą linię metra. Dotychczas na jej budowę Warszawa pozyskała środki unijne łącznie w wysokości 7,38 mld zł. Na realizację oczekuje jedynie końcowy fragment jej odcinka zachodniego. Ten ma składać się z trzech stacji (Lazurowa, Chrzanów, Karolin) i stacji techniczno-postojowej Karolin.
Miasto starało się uzyskać wsparcie finansowe dla tej inwestycji poprzez aplikowanie do kolejnej edycji naboru w ramach instrumentu finansowego „Łącząc Europę”, zarządzanego przez Komisję Europejską, jednak wniosek został odrzucony. Projekt ten – pomimo zaawansowanego etapu wdrożenia – nie zyskał także uznania polskich władz centralnych, które odmówiły przyznania na ten cel środków w ramach Krajowego Planu Odbudowy po pandemii COVID-19.
– Ubolewam, że w KPO nie uwzględniono projektów dotyczących metra. A przecież służą one nie tylko stolicy, ale całemu krajowi. Mimo to, walczymy aby pieniądze na metro się znalazły – zarówno na dokończenie II linii, jak również na budowę III linii. Bez tych funduszy będzie niesłychanie ciężko kontynuować ten ambitny projekt – mówił Rafał Trzaskowski podczas konferencji prasowej.
Prezydent stolicy dodał, że zwrócił się też do służb komisarz Elisy Ferreiry o poparcie prośby o szczególne potraktowanie wniosku o dofinansowanie dokończenia budowy linii M2.
– To dla mnie ogromny zaszczyt uczestniczyć w otwarciu kolejnego odcinka II linii metra w Warszawie. Ten projekt wyraża nasze wspólne europejskie pragnienie, by uczynić miasta wygodniejszymi i bardziej przyjaznymi dla człowieka, ale także bardziej zrównoważonymi i integracyjnymi. Systemy metra zmniejszają natężenie ruchu drogowego i zanieczyszczenie, zapewniają przystępny cenowo środek transportu. Poszerzenie sieci metra służy jako środek wspierający rozwój ekonomiczny Warszawy i sąsiedniego regionu – mówiła Elisa Ferreira, unijna komisarz ds. spójności i reform.
Polskie samorządy jednym głosem w sprawie unijnych funduszy
Dążąc do zagwarantowania sprawiedliwego podziału środków na projekty z zakresu mobilności miejskiej na lata 2021-2027, Unia Metropolii Polskich wypracowała wspólne stanowisko dwunastu miast członkowskich, w tym Warszawy, które zostało przekazane stronie rządowej i Komisji Europejskiej.
W stanowisku tym podkreślono wieloletnie doświadczenie największych polskich miast we wdrażaniu funduszy unijnych w dziedzinie transportu, w tym w formule tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Zawarto w nim też wniosek o:
– potraktowanie projektów metropolitalnych w tym zakresie jako projektów pozakonkursowych – w szczególności projektów szynowych, które w pierwszej kolejności przyczyniają się do przechodzenia na gospodarkę zeroemisyjną, zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu;
– zastosowanie obiektywnego algorytmu podziału środków na te projekty, aby uniknąć arbitralności w przyznawaniu funduszy unijnych;
– zwiększenie pierwotnie planowanej alokacji funduszy co najmniej do poziomu z lat 2014-2020 tj. ok. 2,3 miliarda EUR, tak aby nie doprowadzić do spowolnienia rozwoju systemów nowoczesnego transportu publicznego w polskich metropoliach.
Źródło: tekst Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl