![Grafika: GDDKiA O/Kielce, www.gov.pl/web/gddkia-kielce/](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2022/Lipiec/8/_resampled/ResizedImage620529-II-etap-obwodnicy-Morawicy.png)
Po nowym śladzie
W ramach inwestycji realizowanej w systemie „Projektuj i buduj” powstanie odcinek DK73 o długości ok. 4,4 km, biegnący nowym śladem i stanowiący drugi fragment obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. Obie inwestycje realizowane są w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Nowa, dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) będzie skomunikowana z użytkowanym od stycznia br. pierwszym, ponad 4-kilometrowym odcinkiem obwodnicy Morawicy w śladzie istniejącej DK73. W ramach drugiego etapu inwestycji planowana jest budowa i przebudowa skrzyżowań oraz dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego. Wyłoniony w przetargu wykonawca zaprojektuje i wybuduje nową drogę w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. Nowym odcinkiem kierowcy powinni pojechać w I połowie 2026 roku.
Rekordowa estakada
Zaprojektowane i wybudowane zostaną obiekty inżynierskie, m.in. najdłuższa w województwie świętokrzyskim estakada nad Czarną Nidą, z funkcją przejścia dla zwierząt, o długości 500 metrów. Druga estakada, nieco krótsza, bo licząca ok. 350 metrów, także z funkcją przejścia dla zwierząt dużych, powstanie nad rzeką Morawka. Ponadto wybudowany zostanie most nad potokiem Łabędziów z funkcją przejścia dla zwierząt oraz wiadukt nad drogą powiatową w Łabędziowie.
Szybciej i bezpieczniej
Docelowo, po zrealizowaniu II etapu inwestycji, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała niemal 9 km długości. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku DK73, która łączy Kielce, Busko-Zdrój i Tarnów. Znacznie skróci się czas podróżowania tranzytem, a także czas dojazdu do stolicy województwa świętokrzyskiego z podkieleckich miejscowości. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu życia mieszkańców gminy Morawica.
Oferty przeanalizowane
Przetarg na realizację inwestycji ogłoszono w lipcu 2021 r. Oferty, które do października 2021 r. złożyło siedmiu wykonawców, mieściły się w przedziale kwotowym od 214,2 do 307,7 mln zł. Były też niższe od kosztorysu GDDKiA wynoszącego ok. 316,4 mln. Komisja przetargowa weryfikując oferty badała między innymi okoliczność wystąpienia rażąco niskiej ceny, a w dalszym postępowaniu odrzuciła jedną z nich. Decyzja komisji przetargowej została utrzymana w mocy. W marcu br. komisja przetargowa uznała za najkorzystniejszą ofertę konsorcjum z liderem Fabe Polska. Postępowanie przetargowe przeszło obligatoryjną kontrolę uprzednią Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, co umożliwiło podpisanie umowy z wykonawcą.
Źródło: tekst GDDKiA O/Kielce, www.gov.pl/web/gddkia-kielce/