Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Sokołowa Podlaskiego
Rozpoczął się kolejny etap przygotowań do budowy ok. 24 km obwodnicy Sokołowa Podlaskiego w ciągu DK62 i DK63. Do Wójta Gminy Sokołów Podlaski GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Wybór wariantu optymalnego
Zweryfikowana została dokumentacja projektowa, w tym również analiza wielokryterialna. W oparciu o kryteria środowiskowe, społeczne, ekonomiczne i techniczne został wskazany najkorzystniejszy wariant przebiegu przyszłej trasy, oznaczony jako wariant 3K. We wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej skierowanym do Wójta Gminy Sokołów Podlaski wskazano go jako preferowany.
Opis wariantu
W preferowanym rozwiązaniu trasa ma długość ok. 24 km i przebiega przez gminy: Sabnie, Sokołów Podlaski, Bielany i Repki oraz miasto Sokołów Podlaski. Obwodnica zlokalizowana jest po zachodniej i południowej stronie miasta. Rozpoczyna swój bieg na północ od miejscowości Kupientyn jako włączenie w istniejący ciąg drogi krajowej nr 63, a kończy na wschód od miejscowości Bachorza jako włączenie w istniejący ciąg drogi krajowej nr 62.
Obwodnica Sokołowa Podlaskiego
Obwodnica planowana jest w nowym śladzie dróg krajowych nr 62 i 63 jako droga klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym). Umowa na przygotowanie dokumentacji projektowej o wartości ponad 4 mln zł została podpisana z firmą Lafrentz Polska. Termin zakończenia prac upływa z końcem 2023 r.
Zadaniem projektanta jest wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oraz materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej.
Obwodnica Sokołowa Podlaskiego wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 62 i 63. Obecnie obie drogi krajowe przebiegają przez gęsto zabudowany obszar miasta i stanowią jego kręgosłup komunikacyjny. Dzięki obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Sokołowie Podlaskim. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego.
Źródło: tekst GDDKiA O/Warszawa, www.gov.pl/web/gddkia-warszawa/