
Zakres badań został określony przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie. Umowa z firmą Lemitor Ochrona Środowiska z Wrocławia, wyceniona na ponad 218 tys. zł, obejmuje m.in. pomiary hałasu oraz ocenę skuteczności zastosowanych zabezpieczeń akustycznych.
Analiza porealizacyjna i monitoring środowiskowy
Zgodnie z harmonogramem, w ciągu czterech miesięcy od daty podpisania umowy, czyli do końca kwietnia 2023 r., Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma otrzymać opracowanie zawierające wyniki pomiarów poziomu hałasu na terenach objętych ochroną akustyczną. Z kolei do końca października 2023 r. wykonawca przygotuje raport z pomiarów poziomu hałasu oraz emisji zanieczyszczeń do powietrza i gleby.
Analiza posłuży ocenie skuteczności już wdrożonych zabezpieczeń oraz wskaże obszary wymagające dodatkowych działań – np. projektowania i wykonania kolejnych ekranów akustycznych, jeśli wystąpią przekroczenia dopuszczalnych norm.
Badania jakości powietrza w rejonie tunelu
W latach 2021–2022 prowadzono także monitoring jakości powietrza w sąsiedztwie tunelu POW pod Ursynowem. Zgodnie z decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z października 2017 r., zadanie realizowało konsorcjum: Lemitor Ochrona Środowiska, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach oraz Instytut Badań Stosowanych Politechniki Warszawskiej. Wartość kontraktu wyniosła ponad 3,76 mln zł.
Pomiarami objęto m.in. stężenia dwutlenku azotu (NO₂), pyłu zawieszonego (PM2,5 i PM10) oraz benzenu – zarówno przy wyrzutniach spalin, jak i w rejonie portali tunelu. Badania prowadzono całodobowo przez cały rok. Wyniki mają zostać przekazane do końca marca 2023 r. wraz z analizą porealizacyjną dotyczącą jakości powietrza.
Kluczowy odcinek obwodnicy stolicy
22 grudnia 2021 r. oddano do użytku ok. 14 km drogi ekspresowej S2 między węzłami Warszawa Wilanów i Lubelska. Rok później udostępniono kolejne 4,5 km z tunelem pod Ursynowem. Cały odcinek POW o długości 18,5 km znacząco poprawił komunikację w południowej części Warszawy, skrócił czas przejazdu i ułatwił wyjazd ze stolicy w kierunku Siedlec i Lublina. Trasa połączyła również autostradę A2 po obu stronach miasta.
Inwestycja z dofinansowaniem UE
Budowa POW na odcinku Puławska – Lubelska została dofinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Łączna wartość wsparcia dla trzech realizacyjnych fragmentów o długości 18,6 km wyniosła ok. 1,7 mld zł.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan