Mieszkańcy gminy Szepietowo mogą w nowym miejscu bezpiecznie przejechać pod torami linii Warszawa – Białystok. Lepszą komunikację we wsi Średnica-Maćkowięta zapewnia wiadukt kolejowy oraz przebudowany układ dróg. Dwupoziomowe skrzyżowanie zastąpiło przejazd w poziomie szyn, a kierowcy i piesi nie muszą już zatrzymywać się przed torami. Gotowa jest przebudowana droga powiatowa na łącznym odcinku prawie 800 metrów oraz chodniki i ciąg pieszo-rowerowy.
– Bezkolizyjne skrzyżowania zapewniają sprawny ruch kolejowy i drogowy. To jeden z wymiernych rezultatów budowy linii Rail Baltica. Dzięki zastąpieniu wszystkich przejazdów w poziomie szyn na odcinku z Czyżewa do Białegostoku skrzyżowaniami bezkolizyjnymi, znacznie wzrośnie bezpieczeństwo – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Inwestycja na polskim odcinku Rail Baltica jest kontynuowana. Prace prowadzone w gminie Szepietowo przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poprawiają dostęp do kolei, usprawniają także lokalny transport. Zakres robót na tym odcinku zakłada przebudowę łącznie 3,4 km dróg, w tym ul. Kolejowej w Szepietowie. Bezpieczeństwo ruchu kolejowego i samochodowego zwiększy łącznie sześć bezkolizyjnych skrzyżowań:
- wiadukt drogowy w Szepietowie w ciągu DK66 – dostępny od stycznia 2022 r.;
- gotowe dwa wiadukty kolejowe we wsi Średnica-Maćkowięta (jeden nowy, jeden przebudowany);
- trzy wiadukty drogowe we wsiach Dąbrowa-Łazy, Szepietowo-Janówka i Szymbory – w budowie.
Na stacji w Szepietowie prowadzone są ostatnie prace. Podróżni korzystają już z dwóch nowych peronów oraz przejścia podziemnego.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość całej inwestycji to prawie 3,4 mld zł, zakończenie większości prac zaplanowano do końca 2023 r.; na stacji Łapy i Białystok na 2024 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF).
Źródło: tekst PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.plk-sa.pl