Za sprawą Dni Bezpieczeństwa Grupy VINCI Construction, organizowanych w ponad 100 krajach na świecie, oraz Tygodnia Bezpieczeństwa Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie, przez dwa tygodnie celebrowano najwyższą z możliwych idei – ochronę życia i zdrowia pracowników.
Spółka Warbud koncentrowała się na zdarzeniach nieoczekiwanych i potencjalnie niebezpiecznych, jak również na zmianach wprowadzanych w ostatniej chwili, nigdy nie uwzględnianych w harmonogramie zadań zespołów budowlanych. W porę nie zidentyfikowane, bez reakcji i wstrzymania pracy, nieuchronnie prowadzą do wypadków, w tym tych śmiertelnych. Żeby lepiej zarządzać takimi wydarzeniami, rozmawiano na budowach o wzmocnieniu trzech filarów kultury bezpieczeństwa: transparentności, przykładności i dialogu.
Równolegle do: wykładów prowadzonych przez dyrektorów poszczególnych regionów/oddziałów, kwadransów BHP, pokazów sprzętów i umiejętności, ćwiczeń i aktywności – na palcach budów odbywały się również szkolenia z pierwszej pomocy. Nasi pracownicy zabezpieczali miejsce zdarzenia, a następnie dzielnie ratowali poszkodowanego używając m.in. defibrylatora zewnętrznego AED. Omówiono również podstawy prawne oraz psychologiczne aspekty udzielania pierwszej pomocy, pozycję boczną bezpieczną oraz stany naglące takie jak: omdlenia, epilepsja, zadławienie, udar mózgu, zawał serca i choroby cywilizacyjne.
Do popularyzacji idei bezpieczeństwa pracownicy z budów w Kostrzynie i Poznaniu, zaprosili też dzieci. Po wizycie na budowie Mostu w Kostrzynie nad Odrą, maluchy z Przedszkola nr 4, niemal wszystkie zadeklarowały, że w przyszłości zostaną budowlańcami.
Hasło „Stop ma moc. Uważam nie narażam” towarzyszące wspólnej inicjatywie Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie (PBB) urozmaiciły nie tylko rozmowy, prezentacje i materiały szkoleniowe, ale też realizacja akcji z książki pomysłów na Tydzień Bezpieczeństwa i kampania filmowa z animowanymi bohaterami: Fundamentem i Gwoździem, którzy analizowali zachowania podczas transportu pionowego, drogowego czy planowania. Przyjrzeliśmy się dzięki nim zarówno postawom właściwym, jak i negatywnym, które nie mogą być akceptowane na placu budowy. Gadżetem kampanii była gra planszowa Double BHP.
Po raz kolejny, prezesi czołowych polskich firm budowlanych, w tym Warbud SA mówili jednym głosem, promując ideę wysokich standardów bezpieczeństwa, udowadniając, że w kwestii uznania bezpieczeństwa za priorytet, nie ma między nami żadnych różnic.
Źródło: tekst Warbud S.A., www.warbud.pl