Szlifowanie będzie się odbywać również w kolejnych dniach, a raczej nocami – podczas przerw w ruchu pasażerskim. Prewencyjne prace konserwacyjne szyn i rozjazdów poprawią bezpieczeństwo pasażerów.
Metro Warszawskie 30 maja podpisało umowę z firmą, która specjalizuje się w szlifowaniu torów. Używany jest do tego specjalny pociąg, obsługiwany przez wyszkoloną załogę. W nocy z 4 na 5 czerwca, szlifierka wjechała na tory po raz pierwszy w tym roku – na odcinek pomiędzy stacjami Kabaty a Imielin. Łącznie prace objęły tej nocy 1,5 km szyn. W tym tygodniu szlifowane mają być z kolei tory od stacji Natolin do okolicy przystanku Ursynów.
Na tym nie koniec prac konserwatorskich. Szlifowanie prowadzone będzie jeszcze w czerwcu, lipcu i sierpniu, a ostatnią turę zaplanowano na grudzień. W tym czasie poprawiany będzie stan większości torów i rozjazdów na obu liniach.
Bezpieczeństwo i komfort
Szlifowanie prewencyjne odbywa się w czasie, gdy metro nie przewozi pasażerów, czyli w przerwie nocnej. Pozwala ono usunąć tzw. zużycia zmęczeniowe – w postaci takich wad, jak wykruszenia, wybuksowania, falistości, które pojawiają się na główkach szyn w trakcie ich eksploatacji. Technologia ta umożliwia także odtworzenie profilu poprzecznego szyn.
Maszyna jest w stanie „wygładzić” nawet dwa kilometry torów w niespełna trzy godziny, a temu niezwykle widowiskowemu procesowi towarzyszą feerie iskier.
Dłuższe życie szyn
Specjaliści ze stołecznego metra przekonują, że odpowiednio dobrane i zastosowane zabiegi konserwacyjno-remontowe znacząco wydłużają okres żywotności podziemnych torowisk. Regularne prowadzenie robót konserwacyjnych pozwala stosunkowo niewielkim kosztem przywrócić pierwotne właściwości szyn, tj. odtworzyć odpowiedni profil poprzeczny oraz wyeliminować wady powierzchniowe w pierwszym stadium ich powstania. Tego typu prace konserwacyjne przeprowadzane na torach warszawskiego metra przedłużają jego żywotność, spowalniają proces zużycia kół pociągów, a co szczególnie istotne – wpływają korzystnie na komfort pasażerów, zmniejszając wibracje i hałas podczas jazdy składów metra.
Takie działania przynoszą wreszcie oszczędności – wydłużają tzw. cykl życia szyny, przez co oddala się w czasie konieczność jej wymiany.
Źródło: tekst Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl
Zdjęcie: Metro Warszawskie Sp. z o.o., www.ztm.waw.pl