REKLAMA
Budownictwo Geoinżynieria Raporty
3 Minuty czytania

Redukcja CO₂ globalnym problemem na miarę pandemii

Od jakiegoś czasu zmagamy się z zagrożeniem spowodowanym działaniem wirusa SARS CoV2. Za chwilę będziemy mierzyć się z kryzysem ekonomiczno-gospodarczym wywołanym działaniami prewencyjnymi. Nie mniej jednak globalne epidemie to nie jedyny problem współczesnego świata. Odłożony nieco na półkę temat konieczności redukcji CO₂, w skali globalnej to jeden z głównych priorytetów i wyzwań, przed którymi staje budownictwo. Rozwiązaniem jest inwestycja w transport szynowy oraz obiekty wspierające rozwój tego sektora – mówi Piotr Szturmowski, Dyrektor Oddziału Północ, Soletanche Polska.

Piotr Szturmowski, Dyrektor Oddziału Północ, Soletanche Polska
Piotr Szturmowski, Dyrektor Oddziału Północ, Soletanche Polska

Obecne spowolnienie gospodarcze i zredukowany transport paradoksalnie w bardzo pozytywny sposób wpływa na obniżenie emisji dwutlenku węgla. Nie mniej jednak na dłuższą metę rezygnacja z podroży jest równoznaczna z dalszym zastojem. Aby biznes i przemysł mógł się rozwijać potrzebuje się przemieszczać.

Branża transportowa (w tym transport drogowy, kolejowy, wodny i lotniczy), rozwija się w bardzo szybkim tempie, staje dziś w obliczu wyzwania jakim jest zobowiązanie do stopniowego ograniczania emisji gazów cieplarnianych do atmosfery (najważniejszym ich składnikiem jest dwutlenek węgla – CO₂). Transport odpowiada aż za 20-25 proc. światowej emisji tych gazów. Co więcej, rozwój gospodarczy powoduje wzrost ruchliwości i przewozów ładunków, owocujący wzrostem zapotrzebowania na energię, której głównym źródłem jest węgiel i paliwa ropopochodne.

My… ludzie potrzebujemy się przemieszczać w celach biznesowych, prywatnych czy rekreacyjnych (turystyka). Stajemy więc przez odwiecznym pytaniem jak mieć ciastko i jednocześnie zjeść ciastko?

W eksperckim gronie szczegółowo przeanalizowano kwestie skutecznej, proekologicznej organizacji ruchu na lądzie, wodzie i w powietrzu. Wnioski są takie, że priorytetem musi być przejście z dróg na szyny, transport multimodalny, transport publiczny w miastach z parkingami przy peryferyjnych przystankach (ang. park & ride) oraz ograniczenia wjazdu do centrum miast, w tym opłaty. To rozwiązania, które są przyszłością.
 

Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy
Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy

Jako Soletanche Polska przyjęliśmy w ramach naszej globalnej strategii za priorytet ograniczenie emisji CO₂ nie tylko w codziennym funkcjonowaniu firmy, ale również szukamy takich rozwiązań w naszych procesach budowlanych już na etapie projektowym, przygotowując dla naszych klientów optymalizacje, które zakładają np. zmniejszenie użycia betonu. Co ma tak naprawdę dwie strony. Proekologiczną jak również ekonomiczną (zmniejszenie ilości surowca użytego do realizacji jest równoznaczne z oszczędnościami budżetowymi). Obiekty podziemne w tym również wielokondygnacyjne parkingi to przyszłość. Widać to chociażby po dużych metropoliach  jak Warszawa, aglomeracja Śląska czy Trójmiasto. Tu inwestycje w Szybką Kolej Miejską (SKM), Warszawska Kolej Dojazdową (WKD),  czy Łódzką Kolej Aglomeracyjną są coraz powszechniejsze. Nowoczesne projekty zakładające połączenie transportu kolejowego z autobusowym czy miejskim transportem publicznym to coraz częściej ich wspólny mianownik i jednocześnie wyzwanie dla wykonawców.
 

Budowa węzła integracyjnego w Gdyni Chyloni
Budowa węzła integracyjnego w Gdyni Chyloni

 W regionie, za który odpowiadam (woj. Pomorskie, Zachodnio-Pomorskie, Kujawsko-Pomorskie, Warmińsko-Mazurskie)  obserwuję, że jest ogłaszanych i realizowanych coraz więcej przetargów związanych z obiektami wspierającymi mariaż komunikacyjny (transportu drogowego z kolejowym). Obecnie realizujemy fundamentowanie specjalistyczne węzła integracyjnego w Gdyni – Chyloni. Powstający parking typu „park&ride” ma zapewnić miejsca dla 140 samochodów oraz 48 rowerów. Dzięki zaplanowanemu podziemnemu łącznikowi kierowcy oraz ich pasażerowie będą mogli przejść z parkingu bezpośrednio na perony. Nad obiektem zaplanowano pętle autobusową. Realizacja inwestycji ma na celu zintegrowanie transportu kolejowego, trolejbusowego oraz autobusowego. Jest to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji przez gdynian. Aby usprawnić prace i zredukować czas realizacji zastosowaliśmy w tym projekcie technologię ścian szczelinowych. Dzięki temu raz zrealizowany fundament będzie pełnił nie jedną, a dwie funkcje: obudowę wykopu oraz docelowych ścian parkingu podziemnego.

Stawianie na nowoczesną infrastrukturę wspierającą transport szynowy jest światowym trendem, który będzie umacniał się przez najbliższe lata. Jestem przekonany, że ta strategia w sposób znaczący przełoży się na redukcję emisji CO₂. Dzięki temu nie będziemy musieli więcej sięgać po maseczki antysmogowe – podsumowuje Piotr Szturmowski. Zdjęcia: Soletanche Polska

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA