Metrostav w ramach przebudowy Trasy S8 w Warszawie – która uwzględniała realizację 63 obiektów inżynierskich na ponad 4,5-kilometrowym odcinku – poszerzył most Grota-Roweckiego o 10 metrów. Obecnie ma on 10 pasów ruchu, po 5 w każdym kierunku. Skomplikowana inwestycja została ukończona ponad miesiąc przed terminem umownym.
Prace modernizacyjne prowadzone przez Metrostav na moście Grota trwały od października 2013 r. do września 2015 r. Obiekt – wzniesiony na przełomie lat 70. i 80. XX w. – poszerzono do 46 m. W celu przebudowy mostu wykorzystane zostały po 52 elementy – wsporniki ortotropowej płyty jezdnej ustroju niosącego oparte na ukośnych zastrzałach rurowych – z każdej strony obu nitek, a więc po 104 elementy na każdą z nich i 208 elementów na cały most. Poszczególne części ważyły od 9 do 15 ton, a łącznie zużyto ok. 3 450 ton stali. Wzmocnienie konstrukcji zrealizowano poprzez zastosowanie zewnętrznych kabli sprężających. Kierowcy mają teraz do dyspozycji po 5 pasów w każdą stronę – 2 pasy przeznaczone dla ruchu tranzytowego oraz 3 pasy dla ruch lokalnego. Dodatkowo, po północnej stronie mostu została wybudowana ścieżka rowerowa, natomiast po południowej chodnik dla pieszych.
– Nagroda Związku Mostowców RP – prestiżowe wyróżnienie ze strony polskiej branży budowlanej – jest dla spółki Metrostav powodem do dumy. Prace – prowadzone przez blisko 2 lata z wyjątkowym zaangażowaniem – przyniosły wymierne korzyści warszawiakom i użytkownikom ekspresowej trasy S8 – poszerzenie mostu znacznie zwiększyło jego przepustowość. Co ważne, modernizacja tej niezwykle istotnej przeprawy przez Wisłę przebiegała z utrzymaniem ruchu – tak, aby nie ograniczać mieszkańcom Warszawy swobody komunikacji przez okres remontu. W Polsce Metrostav jest obecnie odpowiedzialny za następne kluczowe projekty infrastrukturalne – w tym m.in. przebudowę Węzła Marsa/Żołnierska w Warszawie oraz Trasy S7 na Pomorzu. Ze względu na duży zakres inwestycji planowanych w najbliższym czasie przez polskich inwestorów publicznych, firma aktywnie uczestniczy w przetargach na kolejne realizacje drogowe – mówi Radim Čáp, dyrektor Metrostav Polska.
Konkurs Związku Mostowców RP „Dzieło Mostowe Roku” – organizowany od 1998 r. – ma na celu promowanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie techniki mostowej, a w efekcie systematyczne podnoszenie poziomu polskiego mostownictwa. Kapituła przyznała spółce Metrostav nagrodę w kategorii „rehabilitacja konstrukcji mostowej, obiekt na którym wdrożono nowe technologie i innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne oraz organizacyjne”.
Kluczowe informacje o modernizacji Mostu Grota-Roweckiego i trasy S8 na odcinku węzeł Powązkowska – węzeł Modlińska:
– 10 metrów – o tyle został poszerzony Most Grota-Roweckiego,
– 10 pasów ruchu – obecnie na moście jest po 5 pasów w każdym kierunku, 2 dla ruchu tranzytowego, a 3 pozostałe dla ruchu lokalnego,
– Ok. 8 255 ton stali zbrojeniowej wykorzystano do całej przebudowy Trasy AK i mostu Grota, w tym na sam most ok. 3 450 ton,
– Ok. 1 200 ton stali zostało zużytych do wykonania półtunelowych ekranów akustycznych,
– 63 obiekty inżynierskie wchodziły w skład prac realizowanych w ramach kontraktu:
– 16 obiektów – wyburzonych, a następnie wybudowanych od nowa – w tym m.in.: 8 wiaduktów, 6 estakad, tunel pod Trasą AK oraz kładkę dla pieszych,
– 29 obiektów wyremontowano, m.in.: 11 wiaduktów, 9 estakad oraz 7 kładek i przejść dla pieszych,
– 16 nowych obiektów powstało, m.in.: nowoczesne półtunelowe ekrany akustyczne przy osiedlu Potok, które stały się wizytówką inwestycji, a także wjazd na Trasę AK z ul. Marymonckiej w kierunku Poznania.
– 6 dni w tygodniu – również w godzinach nocnych – trwały prace budowlane,
– Po 2 pasy ruchu w każdym kierunku – były utrzymywane przez firmę Metrostav przez cały czas trwania przebudowy,
– Najważniejsze prace to poszerzenie jezdni głównych, połączenie istniejących i zaprojektowanych węzłów na Trasie AK w zespoły węzłów: Powązkowska – Broniewskiego – Marymoncka oraz Wisłostrada – Modlińska,
– 796,30 mln zł – wartość kontraktu realizowanego w trybie „zoptymalizuj-buduj” – wykonawca, oprócz wykonania robót budowlanych, musiał również przygotować odpowiednią dokumentację projektową,
– Celem modernizacji było dostosowanie drogi krajowej nr 8 do parametrów trasy ekspresowej,
– Zamówienie zostało współfinansowane przy udziale środków pochodzących z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz ze środków krajowych, które są w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Z okazji przebudowy Trasy AK i Mostu Grota organizowane były konkursy z myślą o mieszkańcach Warszawy przywiązanych do tej warszawskiej arterii. Niepowtarzalną okazją do zdobycia stalowego fragmentu mostu gen. S. Grota-Roweckiego był też quiz wiedzy na temat historii tej przeprawy oraz internetowy plebiscyt na archiwalne zdjęcie mostu. Zwycięzcom wręczano wyjątkowe pamiątki z jednej z największych przepraw w Warszawie, Mostu Grota-Roweckiego, wybudowanego na przełomie lat 70. i 80 XX wieku.
Zdjęcie: Metrostav