Zadanie stanowi część projektowanej trasy Świnoujście – Szczecin – Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – Legnica – Jawor – Bolków – Kamienna Góra – Lubawka i część Central European Transport Corridor, łączącego Skandynawię przez porty Świnoujście – Szczecin z północnymi Włochami przez Czechy i Austrię.
Realizowany odcinek zlokalizowany jest na terenie województwa dolnośląskiego, w powiatach jaworskim, wałbrzyskim i kamiennogórskim.
Celami inwestycji są m.in. ułatwienie międzynarodowego transportu drogowego, skomunikowanie terenów przygranicznych przez autostradę A4 i sieć dróg ekspresowych z centralną Polską, poprawa warunków jazdy i bezpieczeństwa ruchu, zmniejszenie oddziaływania transportu drogowego na środowisko, dopuszczenie ruchu pojazdów ciężkich o nacisku do 115 kN/oś oraz wyprowadzenie ruchu tranzytowego z małych miejscowości, takich jak np. Marciszów, Dębrznik.
Wykonawcą robót jest konsorcjum PORR SA (lider) i PORR Bau GmbH (partner). Na zlecenie GDDKiA powstanie 16,1 km drogi ekspresowej wraz z infrastrukturą, w skład której wejdą m.in.: 19 obiektów inżynieryjnych (w tym most, małe mosty, estakada, wiadukty w ciągu i nad drogą S3), 13 przejść dla zwierząt, 33 przepusty, dwa tunele drogowe – obiekt TS-26 o długości 2300 m oraz obiekt TS-32 o długości 320 m – i obustronne miejsca obsługi podróżnych – MOP Jaczków.
Tunel TS-26
Na odcinku Bolków – Kamienna Góra Północ, między miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, rozpoczęto drążenie tunelu TS-26. Przeprawa o długości 2300 m będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce drążonym w skale. Tunel jest projektowany na przekrój użytkowy: jezdnia 2 x 3,5 m oraz pas awaryjny 2,5 m, opaska 0,5 m i chodniki 2 x 1,0 m. Na konstrukcję tunelu składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych oraz przejazd awaryjny w środku tunelu.
Tunel zostanie wykonany tradycyjną metodą górniczą w technologii NATM (new austrian tunnelling method), która polega na wykorzystaniu górotworu jako konstrukcji nośnej współpracującej z wykonaną obudową. W ramach prac projektowych zdefiniowanych zostało 16 różnych wariantów obudowy wstępnej, dobieranych na etapie realizacji robót w zależności od warunków gruntowych, oraz dodatkowe środki zabezpieczające, jak np. obudowa parasolowa. Drążenie tunelu będzie się odbywać z zastosowaniem urabiania mechanicznego oraz materiałów wybuchowych.
W końcowym etapie tunel zostanie wyposażony w 14 systemów bezpieczeństwa i poddany serii testów oraz procedur odbiorowych.
Dzięki budowie tunelu TS-26 możliwe będzie poprowadzenie drogi S3 przez masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich. W ramach zadania niedaleko miejscowości Gostków zbudowany zostanie drugi, krótszy tunel. Przeprawa TS-32 będzie miała ok. 320 m długości i zostanie wykonana metodą odkrywkową.Zakończenie prac planowane jest na drugą połowę 2023 r.
Fakty i liczby
Rodzaj projektu: Zaprojektowanie i wybudowanie drogi S3 Legnica (A4) – Lubawka, zadanie III – od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła)
Zakres prac: projektuj i buduj
Zamawiający: GDDKiA
Wykonawca: PORR SA (lider), PORR Bau GmbH (partner)
Termin wykonania: 56 miesięcy
Wartość kontraktu: 1 536 856 988,60 zł (brutto)