Rewitalizacja obejmie odnowienie blisko 300 metrów tunelu. Wewnątrz obiektu zostanie rozebrana kamienna obudowa, którą zastąpi żelbetowa konstrukcja. Renowacja obejmie ściany oporowe oraz odwodnienie. Wymienione zostaną tory i sieć trakcyjna.
Prace będą prowadzone z wykorzystaniem technologii zapewniającej maksymalne utrzymanie przejezdności linii. W tym celu użyta zostanie maszyna typu „TEM”, która pozwoli na prowadzenie robót „tunel w tunelu”. Maszyna będzie skuwać materiał skalny, poszerzając tunel do docelowych wymiarów oraz natryskiwać beton do ściany. Obudowa maszyny tworzy wolną przestrzeń do bezpiecznego przejazdu pociągów bez zabudowy dodatkowych osłon toru.
Do wykonania prac w tunelu na Dolnym Śląsku zostanie wykorzystana maszyna, którą PORR wykonywał już prace pod ruchem w 2019 roku w zabytkowym, XIX-wiecznym tunelu Kuckuckslay w Niemczech na trasie Kalscheuren-Ehrang. – To urządzenie zostało zbudowane specjalne w celu prowadzenia prac tunelowych pod ruchem, a obecnie znajduje się w Austrii. Po niezbędnych przeglądach i ponownym rozruchu, maszyna zostanie sprowadzona do Polski. Roboty powinny się zacząć w I kwartale przyszłego roku – powiedział Siegfried Weindok, członek zarządu, dyrektor Pionu Kolei w PORR S.A.
Dzięki poszerzeniu tunelu przez obiekt będzie mogło przejeżdżać więcej pociągów a także możliwe będą równoczesne przejazdy składów po obu torach. Rewitalizowany obiekt jest ważny w przewozach pasażerskich oraz towarowych – zapewnia obsługę sudeckich kopalni odkrywkowych.