Umowę o dofinansowanie podpisali 30 maja Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Grzegorz Mocarski, Prezes Zarządu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A. Formalna nazwa inwestycji to „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej” Faza III – elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga”. Koszt całego przedsięwzięcia to ponad 89 milionów złotych, a wysokość wsparcia UE – 61,7 milionów złotych. Dofinansowanie unijne pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Co powstanie za te pieniądze
Projekt zakłada elektryfikację ok. 17 kilometrów linii kolejowej nr 248 (na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) i ok. 1,5 kilometra linii nr 253 (łącznica z linią 201), zarządzanych przez Pomorską Kolej Metropolitalną. W ramach inwestycji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej powstanie też nowy przystanek osobowy „Gdańsk Firoga”. Zlokalizowany będzie przy ulicy Szybowcowej. To okolice gdańskiej „doliny krzemowej” (działają tu firmy z branży IT). Jak deklaruje Pomorska Kolej Metropolitalna, numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą informatyczną. Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy przystankami numer 6 (Matarnia) i numer 7 (Port Lotniczy), więc otrzyma on numer 6@.
Stawiamy na koleje metropolitalne
– W 2017 roku z linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej skorzystało nieco ponad 3 miliony pasażerów. Ta liczba pokazuje, że mieszkańcy Trójmiasta, ale też innych miast w Polsce, potrzebują szybkich kolejowych połączeń w ramach aglomeracji. Inwestycja PKM jest jedną z wielu, które dofinansowaliśmy. Na przykład w maju 500 milionów złotych przeznaczyliśmy na Szczecińską Kolej Metropolitalną, a w kwietniu 50 milionów na nowe pociągi dla poznańskiej kolei. Mocno inwestujemy teraz w sektor kolejowy – powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.
– Elektryfikacja stanowi jeden z podstawowych elementów modernizacji transportu kolejowego. Dzięki elektryfikacji 18,5 km linii kolejowych nr 248 i 253 pociągi na tych trasach pojadą szybciej i wyprodukują mniej spalin – podkreślił Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
– Projekt przyczyni się do poprawy komfortu osób podróżujących transportem zbiorowym oraz – dzięki budowie nowego przystanku osobowego – ułatwi dostęp do transportu kolejowego większej grupie mieszkańców Gdańska – dodał Gorgol.
Autor: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju