Umowę na wykonanie prac budowlanych zawarto 29 listopada. Będzie za nie odpowiadać konsorcjum firm: Przedsiębiorstwa Robót Drogowo-Inżynieryjnych z Torunia, firmy „Gotowski” z Bydgoszczy oraz Przedsiębiorstwa Inżynieryjnych Robót Kolejowych Tor-Krak z Krakowa. Wartość prac budowlanych to 167 mln zł.
– To dla nas bardzo ważny kontrakt – mówi prezes firmy Gotowski, Marek Gotowski. – Od początku wspólnie z naszymi partnerami budowaliśmy ofertę, która okazała się najlepsza dla inwestora. Po drugie to kolejne zlecenie realizowane w naszym rodzinnym mieście. To również zadanie pozwalające wykorzystać nasz potencjał. Niestety w ostatnie miesiące są bardzo trudne dla firm z branży budowlanej. Wszystkie ryzyka związane ze wzrostem cen usług i materiałów budowlanych obciążały wykonawców. Dodatkowo wielu zadań z przyczyn niezależnych od wykonawców nie kończy się w terminie, co wpływa na wyniki finansowe. W pierwszej kolejności ze względu na obszar oddziaływania inwestycji – ścisłe centrum miasta i przebieg drogi krajowej nr 25 – będziemy przygotowywać z zamawiającymi optymalną organizację ruchu. Chcemy możliwie szybko rozpocząć prace geodezyjne, rozbiórki i usuwanie pierwszych kolizji. Główne prace budowlane rozpoczną się wiosną.
Zakończenie prac budowlanych planowane jest za dwa lata. Inwestycja będzie objęta też długą, 8-letnią gwarancją. Warto podkreślić, że wcześniej inwestor – Miasto Bydgoszcz, do obsługi nowej trasy zamówił 15 nowoczesnych tramwajów. Ich dostawy zostaną sfinalizowane w najbliższych miesiącach.
Inwestycja zakłada budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Konieczna jest także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Ulica Bernardyńska przebudowana zostanie od ronda Bernardyńskiego do mostu. Po stronie wschodniej posiadać będzie układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi położonymi na nabrzeżu Brdy. Od strony zachodniej trakty zostaną przebudowane do placu Kościeleckich.
Ciąg Wały Jagiellońskie – Toruńska będzie rozbudowany do dwóch jezdni od ul. Długiej do ul. Babia Wieś. Rondo Kujawskie ze względu na konieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej musi zostać obniżone. Linia tramwajowa pomiędzy dwiema jezdniami ul. Kujawskiej również będzie na znacznym odcinku znajdowała się poniżej poziomu jezdni. Będzie to wymagało budowy murów oporowych. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie również buspas. Przy rondzie Kujawskim powstanie również parking typu P+R (Park&Ride).
Wszystkie rozwiązania dostosowane będą do osób niepełnosprawnych, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków czy wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe, wbudowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację osobom niepełnosprawnym.
Z ronda Kujawskiego torowisko zostanie od razu wyprowadzone na fragmencie ul. Solskiego. Ułatwi to w przyszłości dalszą rozbudowę linii w kierunku osiedla Błonie, a do tego czasu odcinek ten ma pełnić funkcję toru odstawczego. Zlikwidowana zostanie natomiast pętla przy ul. Karpackiej, ponieważ jej dalsze istnienie jest niemożliwe, między innymi z uwagi na konieczność obniżenia ronda.
Komplementarnym zadaniem dla rozbudowy ul. Kujawskiej jest trwająca rozbudowa pętli przy ul. Magnuszewskiej oraz przebudowa węzła Szarych Szeregów na osiedlu Kapuściska. Nowy węzeł umożliwi kierowanie tramwajów nadjeżdżających od strony ronda Kujawskiego we wszystkich innych kierunkach (Perłowa, Kapuściska i Glinki).
Tekst i zdjęcie: Firma „Gotowski” BKiP Sp. z o.o.