Chcąc poprawić czytelność węzłów drogowych a więc i bezpieczeństwo kierowców, GDDKiA zastosowała doświadczalnie, na wybranych odcinkach dróg krajowych, oznakowanie poziome informujące o numerze drogi do której prowadzi dany pas ruchu, ale również o miejscowości kierunkowej (na obwodnicach dużych aglomeracji miejskich). Aby poznać opinię kierowców na temat przedstawionych rozwiązań przygotowano krótką ankietę. GDDKiA zaprasza do jej wypełnienia.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jako zarządca największej sieci dróg w Polsce, wielokrotnie w swoich pracach podejmuje działania służące poprawie bezpieczeństwa na drogach krajowych.
W grudniu 2022 r. przekazany został do Ministra Infrastruktury projekt zmian do rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Pomimo licznych nowelizacji dokumentu, po prawie dwóch dekadach jego obowiązywania wiele z przyjętych rozwiązań nie odpowiada na wyzwania jakie obecnie stoją przed polską branżą drogową.
Jednym z zaproponowanych w dokumencie rozwiązań jest możliwość umieszczanie numerów dróg na pasach ruchu w miejscach, gdzie skomplikowany układ drogowy może powodować trudności z wyborem właściwego kierunku jazdy, np. wielopasowy przekrój autostrady, drogi ekspresowej itp.
Chcąc poprawić czytelność węzłów drogowych GDDKiA zastosowała doświadczalnie, na wybranych odcinkach dróg krajowych, oznakowanie poziome informujące o numerze drogi do której prowadzi dany pas ruchu, ale również o miejscowości kierunkowej (na obwodnicach dużych aglomeracji miejskich).
W ramach programu pilotażowego GDDKiA zidentyfikowała również miejsca na bardziej skomplikowanych węzłach, na których wskazane będzie dodatkowe doznakowanie miejscowości kierunkowych za pomocą napisów w formie oznakowania poziomego, w rozmiarze każdorazowo dopasowywanym tak, aby miejscowość kierunkowa mieściła się w granicach pasa ruchu. Na przykładzie poniższych miejscowości kierunkowych zastosowano pomniejszenie do 75 proc. wielkości napisów określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Każdorazowo napisy te będą dostosowane do:
- do wielkości liter w zależności od ich liczby w nazwie miejscowości kierunkowej;
- lokalizacji na pasie ruchu w zależności od liczby napisów na jezdni.
Poznanie opinii kierowców w sprawie będzie stanowiło cenny głos w dyskusji na temat zasadności
i zakresu wprowadzenia zmian w obowiązujących przepisach.