Celem zadania jest włączenie krajów bałtyckich do europejskiej sieci kolejowej poprzez stworzenie połączenia między Tallinem a Warszawą. Prace rozpoczną się w 2024 roku i potrwają 8 lat.
Budimex, który ma 30% udziałów w zwycięskim konsorcjum, wybuduje obiekty inżynierii lądowej i torowisko dla około 230-kilometrowego odcinka nowej linii dużych prędkości Rail Baltica na Łotwie. Wartość kontraktu, który obejmuje 175 obiektów inżynieryjnych i 11 przejść dla zwierząt, szacuje się na 3,7 mld euro. Będzie on przedmiotem kilku wieloletnich zamówień: 85% tego projektu jest finansowane z europejskiego funduszu „Łącząc Europę”, a 15% z Republiki Łotewskiej.
– Podpisanie tej umowy i udział Budimeksu w konsorcjum, realizującym jeden z największych unijny projektów kolejowych, to duży sukces polskiej branży budowlanej. Sukcesem naszego kraju – Polski – jest również to, że będzie generalnym wykonawcą największej inwestycji infrastrukturalnej na Łotwie o łącznej wartości przekraczającej 16 mld zł. Będzie to również linia dużych prędkości, która jest najwyższym standardem kolejowym w Europie. Nad tym kontraktem pracowaliśmy jako konsorcjum od ponad 2 lat, wspólnie z wiodącymi podmiotami z rynku Unii Europejskiej: Eiffage Genie Civil oraz Rizzani de Eccher – mówi Artur Popko, Prezes Zarządu Budimex SA.
– Rok 2023 był przełomowy dla naszej grupy i kończymy go w bardzo dobrych nastrojach. Mamy stabilny portfel zamówień, a projekt Rail Baltica to największy kontrakt w historii Budimeksu. Bardzo zależało nam na dywersyfikacji geograficznej dlatego tym bardziej cieszy nas fakt, że obrane kierunki rozwoju w Grupie Budimex przynoszą już dziś tak znaczące sukcesy – mówi Artur Popko, Prezes Budimeksu.
Przetarg na budowę łotewskiego odcinka został ogłoszony w 2021 r. i był dwuetapowy. W lutym 2022 r. do prekwalifikacji zgłosiło się 6 konsorcjów. Ostatecznego wyboru dokonano we wrześniu 2023 r.