Estakada ES-2/3 przeprowadza drogę ekspresową S19 nad rzeką Jasiołka, przejściem dla zwierząt dużych zintegrowanym z rzeką, dodatkową jezdnią oraz pasem utrzymaniowym.
Kilka parametrów technicznych
Przekrój poprzeczny ustroju stanowi jednokomorowa skrzynka zamknięta o szerokości 6,00 m i wysokości zmiennej od 2,60 m w przęśle do 5,00 m nad podporami pośrednimi.
W celu zapewnienia dobrej współpracy nasypu z obiektem, zaprojektowano żelbetowe płyty przejściowe, oparte z jednej strony na wsporniku wykonstruowanym w ściance żwirowej przyczółka, a z drugiej sprężyście na gruncie zasypki.
Informacja o sposobie wznoszenia obiektu budowlanego – estakady ES 2/3
Obiekt wybudowany zostanie w technologii betonowania nawisowego. Wykonanie konstrukcji rozpoczyna się od segmentu startowego – krótkiego fragmentu ustroju nośnego nad podporą. Na segmencie montowane są wózki do betonowania (trawelery), za pomocą których wykonuje się pierwsze segmenty. Po sprężeniu wózek przesuwa się na już wykonany segment i wówczas rozpoczyna się wykonywanie kolejnego segmentu. Metoda taka pozwala na ograniczenie negatywnej ingerencji w środowisko.
Etapy prac w technologii betonowania nawisowego:
- ETAP 1 – przygotowanie terenu budowy i wykonanie wykopów,
- ETAP 2 – wykonanie podpór,
- ETAP 3 – wykonanie rusztu stalowego i podpór technologicznych do podparcia segmentu startowego,
- ETAP 4 – wykonanie segmentów startowych w deskowaniu,
- ETAP 5 – montaż wózków przejezdnych – trawelerów,
- ETAP 6 – sukcesywne wykonanie segmentów nawisowych przy użyciu trawelerów,
- ETAP 7 – demontaż trawelerów,
- ETAP 8 – wykonanie zwornika przęsłowego w przęśle 2-3 i sprężenie uciąglające (z ewentualną rektyfikacją wsporników w razie wystąpienia odchyłek),
- ETAP 9 – wykonanie segmentów nad przyczółkami w deskowaniu tradycyjnym i sprężenia,
- ETAP 10 – zasypanie całkowite fundamentów, wykonanie zasypki przyczółków i formowanie stożków nasypowych,
- ETAP 11 – wykonanie kap i nawierzchni, montaż wyposażenia, wykonanie umocnień skarp i stożków, malowanie.
Budowa estakady w liczbach
Aktualnie na estakadzie ES-2/3 wykonywane są dwie podpory, trzy podpory pośrednie oraz jedna podpora technologiczna do oparcia segmentu startowego.
Do wykonania podpór wykonawca zastosuje:
- 350 szt. mikropali,
- 288 ton stali zbrojeniowej,
- 1147 m3 betonu mostowego C30/37 na fundamenty,
- ok. 1604 m3 betonu mostowego C35/45 na filary, przyczółki, ściany boczne i skrzydła.
Do wykonania konstrukcji ustrojów nośnych potrzebne będzie:
- ok. 800 ton stali zbrojeniowej,
- ok. 3734 m3 betonu mostowego wysokiej wytrzymałości C50/60,
- ok. 133 ton stali sprężającej w postaci kabli sprężających.
Budowa S19 Miejsce Piastowe – Dukla – zakres prac
W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 10,1 km, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną DK19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin – Wietrzno – Zboiska (nr 1956R). Wychodząc naprzeciw wnioskom zgłoszonym przez władze samorządowe, rozwiązania projektowe węzła (węzeł typu karo) umożliwiają późniejsze włączenie do niego nie tylko drogi krajowej i drogi powiatowej, ale także drogi wojewódzkiej nr 993 relacji Gorlice – Nowy Żmigród – Dukla.
Powstanie 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych. Droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe.
Odcinek realizowany jest w systemie „Projektuj i buduj”. Wykonawcą prac jest spółka Strabag. Wartość umowy to 478 907 636,94 zł.