Minister Infrastruktury przedstawił swojemu francuskiemu odpowiednikowi argumenty strony polskiej, poparte analizami i danymi, które potwierdzają zasadność wprowadzenia zmian ww. umowy. Zaznaczył, że głównym celem liberalizacji warunków przewozów drogowych pomiędzy UE i Ukrainą było wsparcie gospodarcze naszego wschodniego sąsiada po wojskowej agresji ze strony Rosji. Dotychczasowe stosowanie od czerwca 2022 r. umowy między Unią Europejską a Ukrainą, dotyczącej transportu drogowego towarów, doprowadziło do znacznego zaburzenia równowagi na rynku przewozów drogowych w regionie Europy Środkowej.
Minister D. Klimczak dodał, że problem ten zauważają nie tylko przewoźnicy z Polski, Czech, Słowacji, ale również przedstawiciele 14 europejskich stowarzyszeń przewoźników, w tym z Francji, Portugalii, Danii, Norwegii, Grecji, Szwecji i Finlandii. Z uwagi na negatywne skutki stosowania umowy w jej obecnej formie na europejską branżę transportu drogowego, szef resortu infrastruktury podkreślił pilną konieczność podjęcia wszelkich możliwych działań, zmierzających do poprawy sytuacji.
– Kwestia rewizji umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów, przy zachowaniu niezmiennego wsparcia dla Ukrainy, stanowi wyzwanie dla polskiego, a tym samym europejskiego rynku przewozów drogowych. Niemniej jest istotna i wyczekiwana przez środowisko transportowców – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Minister dodał, że strona polska jest w stałym kontakcie w tej sprawie zarówno ze stroną ukraińską, jak i Komisją Europejską, która dostrzegła, zgodnie z polską prośbą, zasadność rewizji umowy i uwzględniła część propozycji, o które od dawna zabiegała strona polska.
– Konstruktywny dialog prowadzony do tej pory z Komisją Europejską przyniósł efekty w postaci propozycji zmian do umowy, polegających m.in. na możliwości całkowitego lub częściowego zawieszenia umowy lub podjęcia innych środków w przypadku poważnych zakłóceń na rynku transportu drogowego – zaznaczył minister infrastruktury Dariusz Klimczak i poprosił stronę francuską o wsparcie podczas prac nad zmianą i doprecyzowaniem umowy, tak aby pozwalała ona na zachowanie konkurencyjności na europejskim rynku międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy.
Argumentacja polskiego ministra spotkała się ze zrozumieniem jego francuskiego odpowiednika i zapewnieniem o wsparciu dążeń Polski do rewizji niektórych zapisów umowy.
Ministrowie poruszyli też tematy możliwości współpracy w obszarze transportowym w ramach Trójkąta Weimarskiego, czyli między Francją, Niemcami i Polską oraz kwestie zbliżającej się polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Potwierdzili także spotkanie bilateralne, które ma się odbyć 4 kwietnia br. w Brukseli.