W tym czasie wykonawca przystąpi do budowy ronda. Zamknięcie wlotu DW 494 pozwoli na przyspieszenie prac rozbudowy skrzyżowania, a okres utrudnień dla kierowców ograniczy do niezbędnego minimum. Objazd wyznaczono przez Kluczbork.
Tymczasowa organizacja ruchu
Poza zamknięciem wlotu z DW494, nastąpi także zajęcie jednego z pasów ruchu na tym skrzyżowaniu. Wykonawca rozpocznie frezowanie nawierzchni i rozbiórkę poszczególnych warstw konstrukcyjnych drogi na jednym z pasów. Ruch wahadłowy będzie kierowany ręcznie przez uprawnionych pracowników firmy wykonawczej. W miarę postępu prac wykonawca będzie wprowadzał kolejne zmiany w organizacji ruchu na tym odcinku.
W ramach trwającej rozbudowy DK45 pomiędzy Jełową i Bierdzanami wykonawca wprowadził już kilka zmian w organizacji ruchu – na dwóch 600-metrowych fragmentach obowiązuje ruch wahadłowy. Prace prowadzone są na zajętych pasach ruchu na wlocie do Bierdzan oraz w Jełowej.
Zakres zadania
Kluczowym elementem realizowanej inwestycji jest wzmocnienie, a odcinkowo wymiana, istniejącej konstrukcji jezdni wraz z dostosowaniem jej do nośności 11,5 t/oś. Poprawione zostaną warunki bezpieczeństwa ruchu poprzez budowę czterech rond na istniejących skrzyżowaniach – z DW 461 w Jełowej, z ul. Wolności w Jełowej, DW 463 w Bierdzanach oraz z DW 494 w kierunku Olesna.
Ponadto wybudowane zostaną ciągi pieszo-rowerowe oraz dodatkowe jezdnie w celu obsługi przyległego terenu. Rozbudowany odcinek zostanie wyposażony w elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz oświetlenie drogowe. Zadanie przewiduje także budowę nowych zatok autobusowych oraz przebudowę przepustów.
Korzyści wynikające z budowy
Poprzez poszerzenie pasów ruchu, ale także korektę łuków poziomych i pionowych poprawi się bezpieczeństwo kierowców podróżujących DK45. Z kolei poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego – czyli rowerzystów i pieszych – GDDKiA osiągnie poprzez budowę ciągu pieszo-rowerowego i dodatkowej jezdni przyległego terenu. Realizacja zadania wpłynie także na podniesienie komfortu jazdy kierowców poprzez wzrost płynności ruchu i poprawę przepustowości na tej trasie.
Wykonawcą zadania za kwotę prawie 106 mln zł jest spółka Mota-Engil Central Europe, która zakończy prace w II połowie 2025 r.