Pracowita noc
Operację położenia kładki na podporach zaczęto po północy, kiedy konstrukcja przyjechała specjalnym transportem do Głogoczowa. O 1:02 zamknięto całkowicie zakopiankę i rozpoczęto montaż konstrukcji. Podnosił ją dźwig o maksymalnym udźwigu 80 ton. Po zamontowaniu kładki umożliwiono o 1:49 przejazd w kierunku Krakowa, a o 2:13 otwarto całkowicie ruch na DK7.
Efekty już jesienią
Kładka nad zakopianką zastąpi dotychczasowe przejście dla pieszych koło przystanku Głogoczów Podlesie. Powstaje na trzech podporach – dwie są po obu stronach zakopianki, a trzecia w środku, między jezdniami. Konstrukcja będzie miała 3,4 m szerokości i 33,5 m długości i będzie biec 6 m nad DK7. Wejście na kładkę będzie dostępne za pomocą schodów i wind.
Głogoczowskim odcinkiem zakopianki każdego dnia przejeżdża ponad 52 tysiące pojazdów. Od 2017 roku było w tym miejscu pięć wypadków z udziałem pieszych. Nowa kładka zdecydowanie poprawi ich bezpieczeństwo.
Koszt inwestycji to 5,4 mln zł. Prace powinny się zakończyć jesienią br.
Bezkolizyjne przejścia nad (i pod) zakopianką
Kładka w Głogoczowie to jedna z kilku tego rodzaju inwestycji, które krakowski Oddział GDDKiA realizuje dla pieszych przechodzących przez Zakopiankę. W Libertowie do 2027 roku powstaną trzy kładki w ramach przebudowy zakopianki:
- obok skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą;
- w pobliżu przystanku autobusowego Góra Libertowska;
- przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i ul. Przylesie.
Niespełna 1,5 km na północ od przejścia w Głogoczowie powstanie kolejna kładka, w Mogilanach – prace już trwają. Wkrótce zacznie się budowa węzła drogowego w Krzyszkowicach – częścią tej inwestycji jest budowa tunelu pod DK7, który będzie służył również pieszym. Pozwoli im na bezpieczne przejście na drugą stronę drogi.
Ostatnia kładka powstaje w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego Cmentarza Żydowskiego. Ten obiekt budowany jest w ramach większej inwestycji, jaką jest węzeł Myślenice. Oba węzły mają zostać zrealizowane do końca 2025 roku.