REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Zakończono przebudowę DK91 Markowice – Brudzowice

Bezpieczny, komfortowy i przyjazny dla środowiska – taki jest nowo przebudowany 5-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 91 pomiędzy Markowicami a Brudzowicami. To dopiero początek, do 2027 r. katowicki Oddział GDDKiA zmodernizuje ponad 40 km drogi krajowej nr 91 w województwie śląskim.

Zdjęcie: GDDKiA O/Katowice, www.gov.pl/web/gddkia-katowice/

Umowa

Wartość kontraktu to ponad 80 mln zł, a wykonawcą przebudowy DK91 między Markowicami a Brudzowicami było konsorcjum firm NDI, NDI SOPOT oraz SP Sine Midas Stroy. Pierwotny termin zakończenia inwestycji przypadał na lipiec 2023 r. Z uwagi na wystąpienie nieprzewidzianych i dodatkowych robót, w tym m.in. rozbiórki starej nawierzchni klinkierowej, podbudowy betonowej i większego zakresu warstw nawierzchni, oraz niezinwentaryzowanego gazociągu – termin realizacji został wydłużony.

Tysiące ton dla… 11,5 t/oś – czyli nowa jezdnia na DK91

Wykonawca zwiększył nośność nawierzchni drogi, dostosowując jej konstrukcję do przenoszenia obciążeń do 11,5 t/oś. We wszystkie warstwy jezdni wbudowano aż 65 tysięcy ton różnych mieszanek mineralno-asfaltowych. Na wzmocnienie korpusu drogi zużyto aż 200 tysięcy ton kruszywa. 7,5 tysiąca ton destruktu z rozbiórki starej nawierzchni wbudowano ponownie, umacniając pobocza. Skarpy wzmocniono płytami betonowymi o łącznej powierzchni 15 tysięcy m2.

Będzie bezpieczniej

Na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego wpłynie wykonanie oświetlenia drogowego i sygnalizacji świetlnych. Na tym odcinku zamontowano około 250 latarni, a drogowe sygnalizacje świetlne powstały na przebudowanych skrzyżowaniach z ul. Opolską w Winownie i ul. Śląską w Zabijaku. Piesi zyskali chodnik o długości prawie 1,3 km. Wzdłuż drogi zamontowano także 17 km drogowych barier ochronnych. Wybudowano trzy zatoki autobusowe oraz dwa bezpieczne miejsca do przeprowadzania kontroli pojazdów przez Policję i Inspekcję Transportu Drogowego.

Droga przyjazna środowisku

Obniżenie hałasu z ruchu drogowego uzyskano dzięki zastosowaniu cichej nawierzchni z mieszanki mineralno-asfaltowej SMA. Ochrona środowiska obejmowała także przebudowę i budowę przepustów, rowów przydrożnych, płotków herpetologicznych i osadników zawiesin. W ramach tych działań powstało 9,5 km różnej średnicy kanalizacji. Wzdłuż drogi zamontowano aż 3 km płotków naprowadzających dla płazów oraz wybudowano 15 urządzeń do podczyszczania wód opadowych i roztopowych.

Do 2027 roku katowicki Oddział GDDKiA zmodernizuje ponad 40 km DK91 w województwie

Od listopada 2023 r. kierowcy korzystają już z niemal 5-kilometrowego odcinka Nowa Wieś – Zawada. Teraz oddano do ruchu kolejny 5-kilometrowy odcinek Markowice – Brudzowice, a na kolejnych trzech odcinkach, Częstochowa – Nowa Wieś, Siedlec Duży – Koziegłowy, Zawada – Siedlec Duży, o łącznej długości blisko 15 km, prowadzone są prace. Dla pierwszych dwóch odcinków terminy umowne wskazują zakończenie prac jeszcze br. Jednakże wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców i podpisaniu ewentualnych aneksów do umów. Natomiast zakończenie prac dla odcinka Zawada – Siedlec Duży przypada w marcu 2026 r.

Pozostałe trzy odcinki o łącznej długości 16,4 km są w fazie przygotowania. Dla odcinka Koziegłowy – Markowice o długości 5,3 km została już wykonana dokumentacja projektowa. Dla odcinków Siewierz – Podwarpie oraz Brudzowice – Siewierz o łącznej długości 11,1 km trwa jeszcze projektowanie. GDDKiA szacuje, że łączny koszt tych ośmiu odcinków (wraz z przygotowaniem do realizacji) wyniesie ponad 900 mln zł.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA