W wydarzeniu udział wzięli m.in. Łukasz Prokorym, marszałek województwa podlaskiego i Marek Malinowski, wicemarszałek województwa, przedstawiciele władz samorządowych Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku oraz wykonawcy – STRABAG.
Uzgodnione są już pierwsze projekty czasowej organizacji ruchu dla DW 678 i DW 681. Został zinwentaryzowany teren inwestycji i trwa organizacja zapleczy budowy, placów składowych. Rozpoczęły się też pierwsze prace, między innymi wybudowano drogę technologiczną, prowadzącą w rejon Narwiańskiego Parku Narodowego. Prace na terenie NPN będą kontynuowane po zakończeniu sezonu lęgowego ptaków i przy stałym nadzorze przyrodniczym.
W pierwszym etapie zostanie wybudowana infrastruktura wzdłuż istniejącej DW 678 i DW 681 tj. drogi serwisowe, ścieżki rowerowe do warstwy kruszywa włącznie oraz odcinki obwodnic m. Brok i Mazur. Rozpoczną się także prace mostowe przy posadowieniu podpór Estakad E4, E5 i E6 w rejonie i na terenie Narwiańskiego Parku Narodowego.
W 2025 r., po przeniesieniu komunikacji na wykonane drogi, zostanie uwolniona cała szerokość dla nowobudowanej trasy głównej DW 678 i DW 681 w pełnym przekroju, w modułach około 900 metrowych, co znacząco usprawni cały proces powstawania nowej drogi.
„Ta droga jest naprawdę potrzebna, poprawi bezpieczeństwo i wyrówna szanse w stosunku do innych regionów. STRABAG jest aktywny regionalnie i prowadzi na Podlasiu różne budowy, też kubaturowe. To dla nas ważne, że możemy brać udział w tak ważnej dla regionu inwestycji. Wykonaliśmy do tej pory sporo pracy przygotowawczej, tak by tą budowę można już było rozpocząć. To duże i wymagające technicznie i inżyniersko zadanie, które zrealizujemy zgodnie z założeniami” – Waldemar Wójcik, Członek Zarządu STRABAG.
Podpisana 6 maja br. umowa o wartości 460 mln zł, dotyczy budowy i rozbudowy dróg na odcinkach dróg wojewódzkich nr 681, 682 oraz 678 i łącznie obejmą ok. 25 km. Wokół miejscowości Łapy, Roszki Wodźki, Mazury i Brok wybudowane zostaną obwodnice:
- obwodnica Łap, wraz z mostem nad rz. Awissą, połączy drogi wojewódzkie nr 681 i 682 oraz umożliwi ominięcie tego miasta od strony północnej i częściowo od strony zachodniej, przyczyniając się także pośrednio do poprawy jego skomunikowania z Białymstokiem, a także z miastem Brańsk;
- miejscowość Roszki-Wodźki, zyska obejście od strony zachodniej, a nowe połączenie zyskają drogi wojewódzkie nr 681 i 678;
- ostatnie dwie obwodnice zaplanowane w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 678 na terenie gminy Wysokie Mazowieckie umożliwią ominięcie miejscowości Mazury i Brok.
W ramach zadania powstaną także m.in. nowe chodniki, drogi dla rowerów, ekrany akustyczne, a także nowe oświetlenie i sygnalizacja świetlna. Jednym z większych wyzwań inżynierskich będzie budowa trzech estakad o długości łącznej ponad 1600 m.
Realizowana inwestycja ma na celu poprawę skomunikowania innych miejscowości z terenu powiatu białostockiego — głównie Łap i Wysokiego Mazowieckiego — z Białymstokiem, a także zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych i mieszkańców. Inwestycje mają również przyczynić się do rozwoju regionu. Budowa drogi Łapy — Roszki-Wodźki — Wysokie Mazowieckie to priorytetowa inwestycja ujęta w programie „Fundusze Europejskie dla Podlaskiego 2021-2027”, jak również projekt strategiczny w „Kontrakcie Programowym dla Województwa Podlaskiego”.
Termin zakończenia prac przewidziano na lipiec 2026 r.