Główne założenia, które ma spełniać przyszły projekt, to wyznaczenie szerszego i wygodnego chodnika oraz drogi dla rowerów oddzielonej od ruchu pieszego i samochodowego. Zgodnie z miejskimi standardami ma tu znaleźć się też miejsce dla nowej zieleni. Wszystko to na odcinku od między ulicami Goworka i Dolną.
Na oferty w przetargu warszawski ZDM czeka do 6 września. Jeżeli postępowanie uda się rozstrzygnąć, to wybrany w nim wykonawca będzie miał maksymalnie 24 miesiące od podpisania umowy na przygotowanie projektu.
Kompleksowa przebudowa
Pogodzenie potrzeb wszystkich użytkowników Puławskiej wymaga fundamentalnej zmiany charakteru tej ulicy i jej kompleksowej przebudowy. Żadne półśrodki, w rodzaju np. malowania kawałków pasów rowerowych między pasami ruchu a parkującymi autami, nie są rozwiązaniem problemów. Puławską trzeba urządzić na nowo – przebudowując jezdnię, przesuwając krawężniki, latarnie i odwodnienie, planując nowe elementy przestrzeni ulicy w sposób spójny i bezpieczny.
Modernizacja Puławskiej to duża inwestycja, która będzie kosztować co najmniej kilkanaście milionów złotych i wiążąca się ze sporymi utrudnieniami, które mogą potrwać co najmniej rok. Kompleksowa przebudowa tak ważnej, dzielnicowej arterii (wraz z jej infrastrukturą) wymaga m.in. robót ziemnych, przesuwania studzienek i innych sieci teletechnicznych, przy zapewnieniu dojazdu do sąsiadujących posesji.
Najpierw tramwaj
Mokotów przeżywa obecnie trudny okres związany z realizacją inwestycji drogowych i transportowych o znaczeniu mocno wykraczającym poza tę dzielnicę. Zgodnie z planem miasta są one ułożone w kolejności, by uniknąć spiętrzenia utrudnień. Od dwóch lat głównym zadaniem jest budowa tramwaju na Wilanów. Puławska stanowiła główny objazd dla przebudowywanych ulic Belwederskiej i Spacerowej. Na jezdni na czas prac wytyczono buspas, którym linie autobusowe z Wilanowa i Dolnego Mokotowa mogły ominąć utrudnienia. Koniec prac na Spacerowej i Belwederskiej to jednak nie koniec prac na Puławskiej. Kolejnym etapem jest budowa torowiska na ul. Rakowieckiej, która rozpoczęła się w czerwcu. Umowa podpisana przez tramwajarzy jesienią zeszłego roku zobowiązuje wykonawcę do przebudowy Rakowieckiej do lata 2025 r. Oznaczało to również konieczność poprowadzenia objazdów inwestycji po wschodniej jezdni ul. Puławskiej.
To dobry czas na projekt
W cieniu trwających inwestycji warszawski ZDM może przygotować dokumentację projektową i po zakończeniu inwestycji tramwajowej zająć się przebudową samej Puławskiej, gdy przestanie ona już pełnić rolę głównego objazdu.
Przygotowanie projektu będzie możliwe dzięki przyznanym nam dodatkowym środkom przez Radę m.st. Warszawy. 800 tys. zł przekazane przez stołecznych radnych to środki, które pozwolą na wybór projektanta. Po wykonaniu projektu będzie moża ogłosić przetarg na realizację prac w terenie.
Co się zmieni?
Puławska to jedna z najdłuższych ulic Warszawy i niemal cała posiada już drogę dla rowerów. W ostatnich latach powstały trasy rowerowe na 9-kilometrowym odcinku aż do granicy miasta. Przebudowa odcinka od Dolnej do Rakowieckiej uzupełni ostatni brak w tym korytarzu rowerowym.
Wstępnym założeniem jest rezygnacja z jednego z trzech pasów ruchu na jezdni. Taka zmiana pozwoli na wyznaczenie minimum 3-metrowego chodnika z większą ilością zieleni niż obecnie. Miejsce na odseparowaną od chodnika drogę dla rowerów znalazłoby się tam, gdzie dziś są latarnie, sygnalizatory studzienki odwadniające jezdnię, które trzeba będzie przesunąć. Zmiana układu drogowego i przeprowadzenie ruchu rowerowego przez kolejne skrzyżowania – Dolna, Dąbrowskiego, Madalińskiego, Narbutta – oznacza oczywiście przebudowę sygnalizacji. Drogowcy chcą też, aby na Puławskiej wyznaczone zostały zupełnie nowe przejścia dla pieszych.