Obecni na naradzie przeanalizowali aktualną sytuację związaną z nieruchomościami, pod którymi obecnie zatrzymała się tarcza Katarzyna, tj. kamienicami przy al. 1 Maja 23, ul. Próchnika 44 oraz Próchnika 46. Rozmawiano też o najbliższych planach związanych z powtórnym uruchomieniem tarczy Katarzyna.
Wykonawca prac poinformował, że wszyscy mieszkańcy nieruchomości przy al. 1 Maja 23 oraz ul. Próchnika 44 otrzymali wsparcie prawne oraz materialne. Dla mieszkańców z lokali niebędących własnością Miasta Łodzi wykonawca znajdzie mieszkania w innych lokalizacjach. Będzie też dążył do tego, żeby pokryć ewentualne różnice w nowych stawkach wynajmu. Wykonawca prac wspiera również od początku mieszkańców kamienicy przy al. 1 Maja 23 w procedurach uzyskiwania odszkodowań za poniesione straty materialne.
Miasto Łódź pozostaje również w stałym kontakcie z mieszkańcami lokali gminnych w nieruchomości przy ul. Próchnika 44 i w najbliższym czasie zaoferuje im nowe lokale komunalne.
Większość mieszkańców budynku przy ul. Próchnika 46 wróciła już do swoich mieszkań po pozytywnej opinii ekspertów.
Lepsze informowanie o pracach związanych z drążeniem tunelu
Minister Dariusz Klimczak zobowiązał uczestników spotkania do powołania osoby, która będzie koordynowała komunikację wszystkich instytucji i urzędów, których dotyczy budowa tunelu.
W związku z tym zostanie powołany specjalny zespół ds. komunikacji prac związanych z drążeniem tunelu średnicowego pod Łodzią. Jego koordynatorem będzie reprezentant PKP PLK SA. Na bieżąco współpracować z nim będą przedstawiciele Miasta Łódź, wykonawcy prac oraz innych zaangażowanych w inwestycję podmiotów.
Bezpieczne ponowne uruchomienie tarczy Katarzyna
PLK wspólnie z wykonawcą prac planują powtórne uruchomienie tarczy Katarzyna. Może to nastąpić w drugiej połowie września br. Podstawowym kryterium wznowienia prac będzie bezpieczeństwo.
Tymczasem Łódzki Wojewódzki Konserwator Zabytków wydał pozytywną decyzję ws. rozbiórki nieruchomości przy al. 1 Maja 16. Jest to kolejny budynek na trasie drążenia tunelu. Do rozbiórki budynku przez wykonawcę dojdzie wkrótce, przed przejściem tarczy w tym miejscu.
Wszystkie strony potkania zgodziły się co do tego, że potrzebna jest ponowna analiza budynków położonych na trasie drążenia tarczy Katarzyna, by maksymalnie ograniczyć ryzyko dla mieszkańców.