Od 16 października 2024 r. PLK udostępni halę peronową na stacji Bytom wszystkim podróżnym, także tym z ograniczoną możliwością poruszania się. Do tej pory podróżni korzystali z peronu tymczasowego, zlokalizowanego poza halą peronową. Nowy obiekt został wyposażony w ławki, tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy. Jest oświetlenie i nagłośnienie. Peron został połączony z dwoma przebudowanymi przejściami podziemnymi, a dostęp do pociągów ułatwią windy.
Wykonawca (spółka PORR) kontynuuje prace przy pozostałych dwóch peronach na stacji Bytom, które zostanę oddane do użytku podróżnym w grudniu 2024 r. wraz z powrotem połączeń kolejowych na linii między Chorzowem a Tarnowskimi Górami.
Hala peronowa ma nowy dach z blachy cynkowo-tytanowej i historyczne przeszklenia. Jej konstrukcja została wcześniej wzmocniona. Na szklanej elewacji obiektu pojawiły się nowe, ledowe napisy z nazwą stacji. Zastosowane rozwiązania pozwoliły na dodatkowe doświetlenie peronów, a także na odtworzenie zabytkowego charakteru stacji Bytom. Prace są realizowane zgodnie z ustaleniami z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
Na przebudowanych peronach zachowano pierwotny układ płytek w karo. Bytomska hala jest też świadkiem historii. Na konstrukcji obiektu pozostawiono widoczne efekty działań wojennych, takie jak wgniecenie w przęśle po upadku bomby i dziury od kul.
Na stacji zostanie przebudowanych łącznie ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Z nowoczesnego Lokalnego Centrum Sterowania Bytom dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Miasta do Radzionkowa. Układ torowy został zaprojektowany z uwzględnieniem zabytkowej nastawni bramowej, która właśnie odzyskuje blask i z końcem roku ponownie stanie się wizytówką stacji.
Efektem prac w Bytomiu będą wygodniejsze podróże pociągiem w stronę Katowic i Tarnowskich Gór. Przebudowa stacji pozwoli na rozdzielenie ruchu towarowego od pasażerskiego.
Modernizacja stacji Bytom to część dużej inwestycji PLK na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Wartość zadania to ok. 1,4 mld zł netto. W grudniu 2024 r. planowane jest przywrócenie ruchu pociągów do Bytomia od strony Chorzowa i Tarnowskich Gór. Zakończenie wszystkich prac na linii kolejowej nr 131 planowane jest w 2025 r.