Centralna Magistrala Kolejowa łączy Kraków i Katowice z Warszawą. Dzięki inwestycjom PLK w przyszłości pociągi będą poruszać się po linii z prędkością do 250 km/h. Zmiany będę też dotyczyły zwierząt żyjących w sąsiedztwie infrastruktury kolejowej.
Decyzja środowiskowa wskazała kierunek działań
Decyzję środowiskową została wydana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Na odcinku od Grodziska Mazowieckiego przez Opoczno, Włoszczowę Północ do Zawiercia, na 78 przepustach zaplanowano montaż specjalnych półek o łącznej długości ponad 4 tys. m. To rozwiązanie umożliwi płazom i mniejszym zwierzętom przedostanie się na drugą stronę linii i uniknięcie kontaktu z linią kolejową.
Obok Centralnej Magistrali Kolejowej w 42 lokalizacjach powstaną także urządzenia dźwiękowe, które będą ostrzegać migrujące przez tory większe zwierzęta – głównie jeleniowate i dziki – przed bezpośrednim przejazdem pociągu.
Ekrany akustyczne ograniczą natomiast oddziaływanie kolei na otoczenie na długości łącznie 3,4 km. Wykonawca przebuduje również elementy odwodnienia wzdłuż całej linii kolejowej nr 4, co poprawi stateczność nasypów kolejowych.
Inwestycja powinna zakończyć się w sierpniu 2026 r.