– Polska kolej towarowa opiera się w dużym stopniu na węglu. Jesteśmy związani z polską energetyką i to co, kiedy oraz ile będziemy transportować jest w dużym stopniu uzależnione od tego jak będzie przebiegała transformacja energetyczna. W świetle planów wygaszania bloków węglowych przez spółki energetyczne, dużym wyzwaniem będzie utrzymanie poziomu przewozów towarowych koleją w granicy nawet 230 mln ton, tak jak to jest obecnie. Każdego roku będzie coraz mniej węgla do przewiezienia. To są ostatnie lata dużych przetargów węglowych. Tym bardziej koniecznym będzie odpowiedź na pytanie jak tę dziurę, która powstanie, zapełnić. Zarówno w zakresie samych przewozów jak i np. obsługi bocznic, bo każda kopalnia, elektrownia mają swoje bocznice. My, przewoźnicy kolejowi też je obsługujemy. Wówczas, gdy przestanie być zapotrzebowanie na węgiel, przestaniemy również być potrzebni w zakresie usług bocznicowych. I to jest zarówno szansa jak i wyzwanie, na które musimy odpowiedzieć. Jako PKP CARGO mamy tę świadomość że bez względu na to co się wydarzy czy w zakresie pomocy regulatora czy udogodnień zarządcy infrastruktury musimy przetrwać, odzyskać pozycję lidera i my to zrobimy – dr Marcin Wojewódka, p.o. Prezes Zarządu PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.
Podczas debaty otwarcia czy debaty strategicznej, poruszone zostały takie tematy jak:
- ocena działań państwa na kolei po roku od wyborów parlamentarnych,
- pomysły na ożywienie rynku przewozów towarowych,
- rola infrastruktury krytycznej i kolei dla odporności państwa.
Uczestnicy ocenili w rozmowach i debatach jakość projektów, regulacji i realizacji inwestycji, koszty zakupu i utrzymania taboru kolejowego czy program „Polska w 100 minut” oraz zmiany na rzecz zrównoważonego transportu kolejowego. Szukając odpowiedzi na pytanie „czy i jak uratować w Polsce przewozy cargo?” paneliści poruszyli nie tylko kwestie rynkowe, regulacyjne czy dostępowe do sieci oraz koszty czy bariery z tym związane, ale również sposoby oraz pomysły na równoważenie udziału transportu kolejowego towarów w całej gałęzi TSL vs. transport drogowy mając na uwadze środowiskowe korzyści dla całego społeczeństwa.