Jako wariant alternatywny GDDKiA wskazał WIII. Oba są wynikiem prac projektantów, którzy przygotowali Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla około 80 km autostrady A4 Legnica Południe – Wrocław Wschód/Stary Śleszów i około 50 km drogi ekspresowej S5 Sobótka – Bolków. Ze względu na wzajemne oddziaływanie na siebie dróg S5 i A4, dokumentacja prowadzona była jednocześnie dla tych odcinków.
Projektanci (Multiconsult Polska oraz IVIA) zaproponowali kilka wariantów trasy, które przeanalizowali w takim samym stopniu szczegółowości. Wszystkie analizowane warianty przewidywały przebieg po nowym śladzie, bez ingerencji w istniejące pasy drogowe, poza miejscami przecięcia obecnej DK5 i DK35 z planowaną S5 i połączenia z jej węzłami.
W ramach inwestycji planowana jest nowa dwujezdniowa, dwupasmowa droga ekspresowa S5 na odcinku Sobótka – Bolków o długości ok. 50 km. Droga połączy budowaną drogę ekspresową S8 z istniejącą S3. Oba wskazane warianty rozpoczynają się od nowego węzła na budowanej obecnie drodze ekspresowej S8. W wariancie WIV węzeł położony jest na wysokości Olbrachtowic, a w wariancie WIII kilka kilometrów dalej na południe. W każdym z wariantów nowa droga wpina się do węzła Bolków na S3. W wariancie preferowanym na trasie planowanych jest osiem węzłów drogowych:
- Olbrachtowice,
- Tworzyjanów,
- Marcinowice,
- Świdnica,
- Wałbrzych,
- Świebodzice,
- Serwinów,
- Bolków.