Budowa gazociągów lądowych jest bezpośrednio związana z realizacją Programu FSRU, w ramach którego planowane jest posadowienie w Zatoce Gdańskiej pływającego terminalu LNG. Nowa infrastruktura przesyłowa umożliwi odbiór dostarczanego drogą morską skroplonego gazu ziemnego (LNG), a następnie po jego regazyfikacji przesłanie do krajowego systemu przesyłowego, w celu dostarczenia do odbiorców. Terminal LNG typu FSRU w Gdańsku będzie jednym z kluczowych punktów odbioru gazu ziemnego o wolumenie 6,1 mld m sześc. rocznie.
– Postępowania przetargowe na wybór wykonawców prac budowlanych dla lądowych komponentów Programu FSRU zakończyliśmy półtora miesiąca przed planowanym terminem. W tym roku począwszy od kwietnia podpisaliśmy łącznie 28 umów z dostawcami materiałów, usług i prac budowlanych. Było to możliwe dzięki ogromnej determinacji i zaangażowaniu naszych pracowników, którym bardzo dziękuję. Mając wszystkie pozwolenia administracyjne i komplet wykonawców możemy przystępować do prac w terenie – powiedział Sławomir Hinc, Prezes GAZ-SYSTEM.
W ramach budowy infrastruktury lądowej Programu FSRU na trasie od Gdańska do tłoczni gazu w Gustorzynie powstaną trzy gazociągi:
- odcinek Kolnik – Gdańsk o długości ok. 34 km (odcinek przyłączeniowy FSRU), prowadzący od suchego spawu tj. pierwszego połączenia spawanego na lądzie (po wyjściu z mikrotunelu) do stacji pomiarowej, którego wykonawcą został PORR S.A.
- odcinek Gardeja – Kolnik o długości ok. 88 km, który będzie budowany przez spółkę STALPROFIL S.A.
- odcinek Gustorzyn – Gardeja o długości ok. 128 km, który wybuduje konsorcjum firm w składzie: ROMGOS SP. Z O.O. ENGINEERING SP. K. I ROMGOS GWIAZDOWSCY SP. Z O.O.