REKLAMA
Budownictwo Drogi Motoryzacja Wiadomości Wydarzenia
7 Minut czytania

Subaru BRZ 2023 – sportowy duch w nowym – starym wydaniu

Subaru BRZ 2023 zdobył serca fanów motoryzacji swoją prostotą, lekkością i niezwykłymi wrażeniami z jazdy. Jego druga generacja – zaprezentowana w 2021 r., a dostępna na rynku od 2023 r. – stanowi doskonałą kontynuację tradycji sportowych coupé tworzonych z myślą o kierowcy. Połączenie doświadczeń Subaru i Toyoty przyczyniło się do powstania modelu, który pod wieloma względami przewyższa swojego poprzednika, nie rezygnując przy tym z kluczowych elementów, które uczyniły BRZ tak popularnym wśród pasjonatów.

Spis treści

Subaru BRZ 2023 – dziedzictwo tylnonapędowych coupé

Subaru BRZ narodziło się z potrzeby wskrzeszenia ducha tylnonapędowych coupé, które były szczególnie popularne w latach 80. i 90. XX w. Subaru, znane głównie z samochodów z napędem na cztery koła, współpracowało z Toyotą nad pojazdem, który odwoływałby się do tradycji takich modeli, jak Toyota AE86 i Subaru Alcyone. Pierwsza generacja BRZ, wprowadzona na rynek w 2012 r., była odpowiedzią na potrzeby młodszych kierowców i zarazem entuzjastów klasycznej motoryzacji. Subaru połączyło swoją wiedzę w dziedzinie silników typu Boxer z wiedzą Toyoty na temat tworzenia lekkich podwozi. W wyniku tej współpracy powstał samochód, który łączy niską masę i sportowy charakter, stając się jednym z najlepiej prowadzących się aut w swojej klasie. Model z 2021 r. podniósł poprzeczkę jeszcze wyżej, wprowadzając większą moc, lepsze rozłożenie masy oraz nowoczesne technologie, dzięki którym BRZ stał się jeszcze bardziej konkurencyjny.

Stylistyka – kompromis między agresją a elegancją

Pod względem designu Subaru BRZ 2023 zachwyca swoim wyważeniem między sportową agresją a elegancją. Nadwozie, zaprojektowane z naciskiem na aerodynamikę, zachowuje niską sylwetkę i szeroką postawę, co nadaje pojazdowi dynamiczny wygląd. Przód samochodu zdobią nowoczesne reflektory LED w kształcie skrzydeł, które płynnie łączą się ze sportowym grillem. Duże wloty powietrza z przodu nie tylko dodają charakteru, ale także skutecznie chłodzą silnik podczas szybkiej jazdy. Linia boczna BRZ jest smukła i proporcjonalna, a nadkola podkreślają charakter samochodu. Z tyłu znajduje się podwójny układ wydechowy oraz minimalistyczny spojler, który nie tylko wpływa na estetykę, ale również poprawia docisk aerodynamiczny samochodu.

Technologie BRZ – podwozie i platforma

Subaru BRZ 2023 został zbudowany na zmodyfikowanej platformie Subaru Global Platform (SGP). Tę zaawansowaną technologicznie konstrukcję specjalnie dostosowano do wymagań sportowego coupé, osiągając wyjątkową sztywność nadwozia przy zachowaniu niskiej masy. Platforma SGP umożliwia również lepsze rozmieszczenie masy. BRZ zachowuje niemal idealny balans pomiędzy przednią a tylną osią, co sprawia, że samochód jest niezwykle stabilny w każdych warunkach.

Podwozie BRZ charakteryzuje się:

  • zwiększoną sztywnością skrętną
  • niskim środkiem ciężkości
  • ulepszonym zawieszeniem.

Esencja Subaru BRZ – silnik i układ napędowy

Serce Subaru BRZ 2023 to 2,4-litrowy, czterocylindrowy silnik typu Boxer, który jest wolnossący, co odróżnia go od wielu współczesnych samochodów sportowych korzystających z doładowania. Silnik ten wyróżnia się liniowym oddawaniem mocy oraz brzmieniem, które cieszy każdego entuzjastę motoryzacji. Brak turbo oznacza, że reakcja na gaz jest natychmiastowa, co szczególnie docenią kierowcy podczas dynamicznej jazdy.

Specyfikacja silnika:

  • moc maksymalna 234 KM przy 7000 obr./min
  • moment obrotowy 250 Nm przy 3700 obr./min
  • układ napędowy tylny.

Subaru BRZ oferuje również dwa rodzaje skrzyni biegów:

  • sześciobiegową manualną
  • sześciobiegową automatyczną.

Wrażenia z jazdy – gdzie Subaru BRZ czuje się jak w domu?

Subaru BRZ 2023 został stworzony dla entuzjastów jazdy. Na torze czuje się jak ryba w wodzie. Precyzyjne prowadzenie, szybka reakcja układu kierowniczego oraz idealnie zestrojone zawieszenie sprawiają, że każda minuta za kierownicą tego auta dostarcza niezapomnianych wrażeń. W codziennym użytkowaniu BRZ okazuje się zaskakująco wygodnym samochodem. Mimo sportowego zawieszenia auto radzi sobie z nierównościami drogowymi, a jego wymiary sprawiają, że łatwo nim manewrować w warunkach miejskich.

Subaru BRZ 2023 a konkurencja

Subaru BRZ konkuruje w segmencie sportowych coupé z takimi modelami, jak m.in.:

  • Toyota GR86 (bliźniaczy model)
  • Mazda MX-5 Miata
  • BMW 2 Coupé
  • Ford Mustang EcoBoost.

Ceny, wyposażenie oraz wartość rynkowa

Ceny Subaru BRZ 2023 zaczynają się w Polsce od ok. 189 000 tys. zł. Samochód był dostępny w dwóch wersjach wyposażenia:

  • Premium – z podstawowym wyposażeniem, które obejmuje m.in. ośmiocalowy ekran dotykowy z Apple CarPlay i Android Auto
  • Limited – z takimi dodatkami, jak skórzana tapicerka i zaawansowane systemy bezpieczeństwa.

Opcjonalny pakiet Performance, na który składają się hamulce Brembo i amortyzatory SACHS, to must-have dla osób planujących korzystanie z BRZ na torze lub ceniących maksymalne możliwości dynamiczne pojazdu. Ten pakiet znacząco poprawia skuteczność hamowania oraz zachowanie auta przy wysokich prędkościach.

Wyposażenie obejmuje także nowoczesne rozwiązania, takie jak:

  • system EyeSight (znajduje się tylko w wersjach z automatyczną skrzynią biegów), który oferuje funkcje asystenta pasa ruchu, adaptacyjnego tempomatu i systemu awaryjnego hamowania;
  • sportowe fotele z wyprofilowanym oparciem, zapewniające komfort w trakcie dynamicznej jazdy;
  • dwustrefowa klimatyzacja, która zwiększa komfort podczas codziennego użytkowania.

Wnętrze Subaru BRZ 2023 – minimalizm i funkcjonalność

Kabina Subaru BRZ 2023 jest przykładem minimalistycznego podejścia do projektowania wnętrz sportowych samochodów. Każdy element został stworzony z myślą o kierowcy, co widać i czuć już przy pierwszym zajęciu miejsca za kierownicą.

Główne cechy wnętrza:

  • cyfrowy zestaw wskaźników, w którego skład wchodzi siedmiocalowy ekran przed kierowcą, dostarczający kluczowe informacje w trakcie jazdy;
  • ekran multimedialny o przekątnej 8″ (obsługuje Apple CarPlay, Android Auto i zapewnia szybki dostęp do nawigacji, muzyki i innych funkcji).
  • materiały wysokiej jakości (miękkie wykończenia w miejscach najczęściej używanych przez kierowcę i pasażerów).
  • kompaktowe tylne siedzenia (bardziej symboliczne niż praktyczne, ale w razie potrzeby mogą pomieścić dzieci lub służyć jako dodatkowa przestrzeń na bagaż).
  • bagażnik o pojemności ok. 178 l, który może zostać powiększony przez złożenie tylnych siedzeń. To idealne rozwiązanie dla osób chcących pojechać BRZ na weekendową wyprawę lub torowy wypad z dodatkowymi akcesoriami.

Subaru BRZ na torze – zwinny jak jaszczurka i ostry jak przecinak

Subaru BRZ 2023, jak już wcześniej wspomniano, zostało stworzone z myślą o entuzjastach torowych emocji. Jego lekka konstrukcja, niskie osadzenie środka ciężkości i wyważenie masy sprawiają, że jazda po torze jest niezwykle intuicyjna i przewidywalna. Podczas szybkiej jazdy samochód doskonale radzi sobie z ostrymi zakrętami, utrzymując pełną stabilność. Silnik typu Boxer, choć niewyposażony w turbo, dostarcza wystarczająco dużo mocy, aby sprawnie wychodzić z zakrętów i osiągać wysokie prędkości na prostych odcinkach drogi. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a zawieszenie sztywne, lecz jednocześnie na tyle wyważone, że kierowca zawsze czuje, co dzieje się z kołami. Wersja z opcjonalnym pakietem Performance dzięki hamulcom Brembo i lepszym amortyzatorom dodatkowo zwiększa możliwości auta podczas intensywnego użytkowania na torze.

Ekonomia Subaru BRZ 2023

W porównaniu z wieloma współczesnymi samochodami sportowymi Subaru BRZ 2023 wyróżnia się stosunkowo niskimi kosztami utrzymania. Wolnossący silnik typu Boxer jest prostszy w konstrukcji i mniej wymagający w obsłudze niż jednostki turbo, co obniża koszty ewentualnego serwisowania. Średnie spalanie BRZ wynosi ok. 8–9 l/100 km, jest to więc bardzo dobry wynik jak na samochód sportowy. Oczywiście podczas intensywnej jazdy spalanie wzrasta, ale w codziennym użytkowaniu BRZ pozostaje stosunkowo ekonomiczne. Warto również dodać, że BRZ jest przystępny pod względem kosztów ubezpieczenia w porównaniu z droższymi rywalami, takimi jak BMW 2 Coupé lub Ford Mustang.

Przyszłość Subaru BRZ – czy tradycja idzie w odstawkę?

W czasach rosnącej popularności samochodów elektrycznych i hybrydowych Subaru BRZ pozostaje wierne klasycznym wartościom motoryzacji. Brak turbodoładowania, wolnossący silnik oraz tradycyjny napęd na tylną oś to cechy, które wyróżniają BRZ na tle coraz bardziej zautomatyzowanych i skomputeryzowanych rywali. Jednak przyszłość tego modelu nie może być całkowicie oderwana od obecnych trendów. Subaru i Toyota, które współpracują przy produkcji BRZ i GR86 od dłuższego czasu, już zapowiedziały rozwój wspólnych platform dla pojazdów elektrycznych. Możliwe, że w ciągu dekady zobaczymy pierwszą hybrydową lub w pełni elektryczną wersję BRZ.

Podsumowanie – Subaru BRZ 2023 jako doskonały potencjalny zakup

Subaru BRZ 2023 daje ogromną radość z jazdy. Jego lekkość, precyzja prowadzenia, wolnossący silnik oraz niska cena sprawiają, że jest jednym z najatrakcyjniejszych sportowych coupé na rynku. Jego minimalistyczna konstrukcja w erze technologicznych gadżetów przypomina, że motoryzacja to przede wszystkim doświadczenie za kierownicą, a o tym, że liczy się tylko kierowca, powoli zapominamy. BRZ spełni oczekiwania zarówno doświadczonych kierowców, jak i tych, którzy szukają swojego pierwszego samochodu sportowego.

Subaru BRZ 2023 to powrót do podstaw i właśnie dlatego jest wyjątkowy! Czy Subaru BRZ 2023 to auto dla ciebie? Jeżeli czerpiesz frajdę z samej jazdy i masz klasyczne podejście do sportowych coupé, odpowiedź brzmi TAK!

Kluczowe fakty w pigułce

  • cena: 189 900 tys. zł
  • silnik: 2,4L typu Boxer, 234 KM
  • napęd: tylny
  • przyspieszenie 0–100 km/h: 6,3 s
  • waga: ok. 1300 kg

Materiał powstał na podstawie testu i materiałów producenta, zdjęcia: producent i nbi med!a.
Redakcja dziękuje za udostępnienie terenu i inwentarza do sesji zdjęciowej – Jakubowi z Yellowstone.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA