Uszkodzenia skarp wykopów wynikają z długotrwałego wpływu procesów osuwiskowych, które są intensyfikowane przez działanie wody opadowej. Woda przyczynia się do uplastycznienia warstw geologicznych tworzących skarpy, co prowadzi do jednorazowych zdarzeń, głównie w formie osunięć mas ziemnych. Skutkiem tych zjawisk są deformacje skarp oraz uszkodzenia istniejących konstrukcji zabezpieczających, takich jak kosze gabionowe.
Na drodze ekspresowej S1 pierwsze osuwisko znajduje się przy jezdni na wysokości ul. Stanisława Mikołajczaka, drugie ponad kilometr dalej przed węzłem Bielsko-Biała Lipnik. Na S52 osuwisko powstało w Ogrodzonej przed wiaduktem ciągu drogi wojewódzkiej nr 944.
Wykonawca rozpocznie od prac rozbiórkowych uszkodzonych gabionów i elementów drogi, a następnie wykona od nowa niezbędne prace ziemne i konstrukcyjne. Najważniejsza część zadania będzie polegała na wykonaniu palisad z mikropali kotwiących i oczepu żelbetowego, materacy z geowłókniny i kruszywa oraz odtworzenia koszy gabionowych. Prace konstrukcyjne uzupełni odtworzenie odwodnienia korpusu drogowego i montaż elementów wyposażenia drogi. Całość zakończy przywrócenie docelowej organizacji ruchu.
Kryterium oceny ofert stanowią:
- cena (60 proc.),
- przedłużenie okresu gwarancji jakości (maksymalnie 40 proc. za przedłużenie jej o 2 lata).
Zainteresowane firmy mogą składać swoje oferty do 23 stycznia 2025 r.