REKLAMA
Energetyka Kolej Wiadomości
1 Minuta czytania

Przetarg na modernizację nieczynnej LK209 Kartuzy – Lębork

Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację aktualnie nieczynnej trasy z Kartuz do Lęborka. Będzie to alternatywne kolejowe połączenie do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino.

Stacja Sierakowice, fot. Szymon Danielek, PKP Polskie Linie Kolejowe SA, www.plk-sa.pl

Elektrownia jądrowa, która powstanie na terenie gminy Choczewo (pow. wejherowski), ma strategiczne znaczenie dla gospodarki i bezpieczeństwa energetycznego Pomorza oraz całego kraju. Aby zapewnić kolejowy dostęp podczas budowy i eksploatacji elektrowni, PLK zmodernizują linię kolejową nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo oraz zbudują nowe odcinki linii z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei. Inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim.

Przetarg dla zadania pn. „Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork” w ramach projektu pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”. Wyłoniony wykonawca przygotuje dokumentację projektową, na podstawie której zrealizuje prace budowlane na ok. 60 km trasie.

Modernizacja tego odcinka linii nr 229 zapewni alternatywny dojazd do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino, podczas jej budowy oraz eksploatacji. Umożliwi także dojazd do Trójmiasta przez Kartuzy dla zachodniej części woj. pomorskiego, zwłaszcza dla podróżnych ze Słupska i Lęborka, podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork. Ta inwestycja jest w trakcie postępowania przetargowego, a zakończenie robót planowane jest w 2029 r. Dzięki zrealizowaniu prac na linii nr 229 pociągi powrócą m.in. do 8-tysięcznych Sierakowic. Ostatni raz pociągi pasażerskie tą trasą jeździły regularnie w 2000 r. Zapewniony zostanie wygodny dostęp do kolei dzięki przebudowie stacji i przystanków, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstaną również nowe przystanki. Planuje się, że pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h.

PLK planują podpisać umowę z wykonawcą w III kwartale 2025 r. Inwestycja powinna zakończyć się w I kwartale 2028 r.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA