– Cyberbezpieczeństwo stanowi obecnie bardzo ważny aspekt działalności małych i średnich przedsiębiorstw z kilku powodów. Po pierwsze, mamy do czynienia ze stale rosnącą ilością wrażliwych danych i rozbudowywaną infrastrukturą, a to wiąże się ze zwiększonym zapotrzebowaniem na ich zabezpieczanie. Po drugie, w ostatnim czasie wzrosła liczba cyberataków. Według danych Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa w ostatnich miesiącach mówimy nawet o dwukrotnym wzroście zgłaszanych ataków. Odnotowano ich ok. 20 tys., z czego 30 proc. zaklasyfikowano jako krytyczne lub wysoce krytyczne. Wykryto przy tym naruszenie ponad 2 mld rekordów – wymienia w rozmowie z agencją Newseria Yuliia Shtukaturova, senior vice president of engineering w GlobalLogic. – Przedsiębiorstwa mierzą się więc dzisiaj z dużym zagrożeniem. Inne wyzwanie, przed którym stoją, dotyczy dostosowywania się do licznych regulacji, np. w zakresie RODO czy dyrektywy NIS2. W konsekwencji narażone są m.in. na szkody reputacyjne, zakłócenia w działalności czy wysokie koszty.
Security Operations Center w Krakowie jest częścią rozwijanego w Polsce przez Hitachi Centrum Technologicznego. Łączy usługi Hitachi Cyber w zakresie bezpieczeństwa i GlobalLogic w zakresie inżynierii cyfrowej i oprogramowania oraz kompleksowego spojrzenia na rynek przez Hitachi Europe, tworząc pełną ofertę usług bezpieczeństwa. Tego typu centra są przede wszystkim odpowiedzią na potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie cyberbezpieczeństwa. To podmioty szczególnie narażone na zagrożenia z uwagi na to, że zwykle nie są w stanie stworzyć własnych działów IT. Dla nich optymalnym rozwiązaniem jest outsourcing tego typu usług. Daje firmom dostęp do wykwalifikowanych specjalistów i pozwala budować kompetencje w zakresie cyberbezpieczeństwa bez ponoszenia dużych nakładów inwestycyjnych.
– Dysponujemy możliwościami monitorowania wszelkiego rodzaju urządzeń stosowanych w branżach finansowej, produkcyjnej, energetycznej, opieki zdrowotnej czy transportu. Posiadamy też pracowników wyspecjalizowanych w obsłudze określonych branż, ale nasza oferta skierowana jest do wszystkich sektorów – zapewnia Matt Castonguay, chief revenue officer w Hitachi Cyber.
Usługi świadczone przez SOC w Krakowie mają polegać na stałym monitoringu w formule 24/7/365 wszystkich zasobów cyfrowych firmy, w tym infrastruktury chmurowej, urządzeń mobilnych, laptopów, ale również technologii operacyjnych stosowanych w sektorach produkcyjnym i transportowym. Jak podkreślają przedstawiciele GlobalLogic, te obszary cechują się innymi potrzebami w zakresie bezpieczeństwa, dlatego ich ochrona jest dla przedsiębiorstw dużym wyzwaniem. Ważną rolę w działalności SOC mają odgrywać narzędzia bazujące na generatywnej sztucznej inteligencji. Co istotne, konkretne narzędzia i działania będą dostosowywane przez specjalistów ds. bezpieczeństwa do indywidualnych potrzeb klienta, w zależności od wielkości firmy czy branży, w której działa.
– Security Operations Center w Krakowie będzie pracowało w oparciu o podejście technology-agnostic, czyli z wykorzystaniem wszelkiego rodzaju stosów technologicznych, przy czym największe doświadczenie posiadamy w pracy z Microsoft Sentinel, Cyclops Google’a oraz Splunk. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w działaniach centrum bezpieczeństwa ma na celu wsparcie analityków bezpieczeństwa w weryfikacji ostrzeżeń o zagrożeniach poprzez zwiększenie wydajności ich grupowania i skanowania – mówi Matt Castonguay.
Według Future Market Insights wartość rynku usług centrów cyberbezpieczeństwa wyniosła w 2023 roku 6,3 mld dol., 2024 rok rynek ten ma się zamknąć z 7 mld dol. przychodów, a do 2034 roku jego wielkość ma być bliska 20 mld dol. Kluczowymi czynnikami napędzającymi wzrost będą rosnąca częstotliwość i szkodliwość cyberataków oraz coraz ostrzejsze wymogi wobec firm co do zabezpieczeń danych. Zdaniem ekspertów Polska to obiecujący rynek z uwagi na rosnący popyt na tego typu usługi i trudny dostęp do wysoko wykwalifikowanych specjalistów.
– Ponad 70 proc. przedsiębiorstw poszukujących tego typu specjalistów zgłasza problemy z ich znalezieniem – mówi Yuliia Shtukaturova. – Polska to doskonałe miejsce do budowania synergii pomiędzy różnymi spółkami należącymi do grupy Hitachi, w tym Hitachi Cyber, GlobalLogic czy Hitachi Europe. Security Operations Center w Krakowie będzie stanowić dla nich wspólną bazę, w ramach której obsługiwać będą klientów w Polsce i Europie. Na początku planujemy zatrudnić kilkadziesiąt osób, ale docelowo liczba ta ma być dużo wyższa.