Nowy odcinek DK91 i DK42
W ramach przetargu na zaprojektowanie i realizację obwodnicy Radomska wybrano ofertę o wartości 214 142 160,17 zł. Inwestycja obejmuje blisko 12 km nowej trasy, w tym ok. 6 km w ciągu DK42 oraz pozostałą część w ramach DK91. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex.
Obwodnica będzie miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m oraz utwardzone pobocza o szerokości 0,75 m. Trasa zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t/oś.
Odpowiedź na potrzeby mieszkańców i przemysłu
Nowa droga odciąży centrum Radomska, przez które codziennie przejeżdżają setki pojazdów ciężarowych i osobowych. Szczególnie w godzinach szczytu komunikacyjnego układ drogowy miasta jest przeciążony. Obwodnica zapewni płynność ruchu na przecięciu tras północ–południe (DK91) i wschód–zachód (DK42), poprawiając komfort życia mieszkańców i warunki transportowe dla lokalnego przemysłu.
Zakres i harmonogram
Oprócz budowy nowego odcinka, inwestycja obejmuje również przebudowę 2,5-kilometrowego fragmentu istniejącej DK91 oraz budowę nowego mostu na rzece Warcie. Most zostanie zaprojektowany tak, by umożliwić migrację dużych zwierząt, co wpisuje się w założenia ochrony środowiska i zwiększa bezpieczeństwo podróżnych.
Podpisanie umowy w systemie „projektuj i buduj” planowane jest latem 2025 r. Prace projektowe zakończą się na początku 2027 r., a zakończenie robót budowlanych przewidziano na I połowę 2029 r.
Układ docelowy
Nowa trasa połączy się z już istniejącą północno-zachodnią częścią obwodnicy miejskiej Radomska w ciągu DK91. Uzupełni ją o południowo-zachodni odcinek w tym samym ciągu oraz północny fragment w ciągu DK42, tworząc spójny układ drogowy, który przejmie ruch tranzytowy i lokalny.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
