Nowy wiadukt w Nowym Sączu poprawia bezpieczeństwo ruchu
Zakończono budowę bezkolizyjnego skrzyżowania ul. Krakowskiej z linią kolejową nr 104 w Nowym Sączu. Nowy wiadukt zastąpił dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy, co znacząco wpłynie na poprawę bezpieczeństwa oraz zwiększenie przepustowości na jednym z głównych wjazdów do miasta. Inwestycja została zrealizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach projektu „Podłęże–Piekiełko”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Zakres inwestycji infrastrukturalnej
W ramach przedsięwzięcia wykonano nowy wiadukt kolejowy, którym pociągi poruszają się bezkolizyjnie, kilka metrów nad poziomem jezdni. Ulica Krakowska została przebudowana na odcinku ok. 400 metrów – obniżono poziom drogi, wykonano nowe chodniki oraz dojazdy do posesji. Usprawnienia te zwiększają bezpieczeństwo pieszych, kierowców i podróżnych, a także pozytywnie wpływają na płynność ruchu w tej części miasta.
Etapowe prace w ramach projektu „Podłęże–Piekiełko”
Oddanie do użytku wiaduktu nie kończy prac w rejonie. Trwa modernizacja linii kolejowej nr 104 na odcinku Klęczany – Nowy Sącz. W bezpośrednim sąsiedztwie powstaje przystanek Nowy Sącz Chełmiec z peronem zlokalizowanym na podwyższeniu, podobnie jak przebiegające tamtędy nowe tory kolejowe. Modernizacja obejmuje także budowę nasypów, wzmacnianie nawierzchni kolejowej oraz zabezpieczanie skarp.
Kolejne inwestycje kolejowe w regionie
Równolegle prowadzone są prace przy innych obiektach inżynieryjnych w Nowym Sączu, w tym wiaduktach przy ul. Węgierskiej i Zielonej oraz nowym moście kolejowym nad Dunajcem. W Marcinkowicach powstaje nowoczesna stacja kolejowa, a na całym modernizowanym odcinku linii prowadzone są zaawansowane roboty budowlane. Planowane zakończenie głównych prac w Nowym Sączu przypada na koniec 2025 r., a uruchomienie zmodernizowanego odcinka Klęczany – Nowy Sącz przewidywane jest na rok 2026.
Postęp prac na pozostałych odcinkach projektu
Budowa wiaduktu w Nowym Sączu to jeden z czterech aktywnych odcinków inwestycyjnych w ramach projektu „Podłęże–Piekiełko”. W rejonie Męciny i Mordarki powstaje najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, który skróci czas podróży w kierunku Limanowej. Równolegle przebudowywana jest stacja kolejowa w Limanowej, a także linia Chabówka – Rabka Zaryte, na której pierwsze pociągi mają się pojawić w najbliższych miesiącach. Trwają również przetargi na kolejne fragmenty linii, m.in. Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark oraz Podłęże – Gdów. Pozostałe postępowania przetargowe zaplanowano do ogłoszenia do końca 2025 r.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
